483 Jemaah Haji Berlepas ke Mekah


KUALA LUMPUR - Seramai 483 orang jemaah haji (KTO1) berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dengan menaiki pesawat MH8000 menuju ke Tanah Suci Mekah pada pukul 5.50 pagi.

Penerbangan yang akan mengambil masa selama lapan jam itu akan mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Putera Mohammad Abdulaziz di Madinah pada pukul 10 pagi (waktu Saudi).

Pengerusi Lembaga Tabung Haji (TH), Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim berkata, sebanyak 112 penerbangan Malaysia Airline Berhad (MAB) disediakan untuk jemaah haji bagi tahun 2017.

"Tahun ini seramai 30,200 jemaah akan menunaikan ibadah haji di Tanah Suci Mekah.

"Kami mengucapkan tahniah kepada para jemaah yang telah terpilih untuk menjadi tetamu ke Tanah Suci dan semoga dapat fokus dalam beribadah sekaligus memperolehi haji yang mabrur," katanya.

Beliau berkata demikian sewaktu merasmikan Majlis Pelepasan Jemaah Haji KT01 ke Tanah Suci bagi musim 1438H/ 2017 Masihi di Kompleks Haji Kelana Jaya di sini.

Turut hadir Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif TH, Datuk Seri Johan Abdullah.

Para jemaah mula berkumpul di Kompleks Haji Kelana Jaya seawal pukul 5 petang bagi urusan lapor diri dan pendaftaran bagasi sebelum bertolak ke KLIA pada pukul 2.50 pagi dengan menaiki 10 buah bas yang disediakan pihak TH.

"Pihak TH telah menghantar seramai 209 petugas untuk mempersiapkan keperluan jemaah haji di Tanah Suci serta membuka pejabat operasi di Madinah," tambah Abdul Azeez.

Kesemua jemaah dijangka pulang ke tanah air pada 7 September dan penerbangan terakhir dari Arab Saudi ialah pada 4 Oktober depan.

Sumber:  Kosmo Online