Audi Mohon Maaf, Siar Iklan Wanita Asia "Kurang" Menarik


SYARIKAT kenderaan terkenal dari Jerman, Audi hari ini memohon maaf di atas ketidakprihatinan mereka dalam menyiarkan iklan berbaur sensitif seakan merendahkan golongan wanita.

Menjelaskan perkara itu kepada pemberita, Audi berkata pihaknya tidak berniat mahu menyinggung mana-mana pihak.

“Kami meminta maaf kerana sebahagian pengguna tersinggung dengan video berkenaan dan ia bukanlah tujuan kami walau apa jua sekalipun.

“Iklan tersebut dihasilkan oleh sebuah syarikat kereta terpakai dengan usaha sama sebuah lagi syarikat di bawah kelolaan kami,” kata seorang jurucakap Audi kepada portal USA Today.

Iklan berdurasi 34 saat itu menceritakan bagaimana pasangan pengantin baru yang berada di sebuah majlis perkahwinan sedang bersiap sedia untuk melafazkan perjanjian sehidup semati dengan seorang paderi.

Bagaimanapun, ibu kepada pengantin lelaki terbabit terus meluru ke hadapan bagi melakukan ‘pemeriksaan terakhir’ terhadap bakal menantunya lalu dibeleknya setiap wajah dan tubuh wanita terbabit.

Si ibu itu pada mulanya seakan berpuas hati dengan fizikal bakal menantunya itu sehinggalah terperasan di bahagian dada pengantin yang kelihatan agak ‘rata’.

Iklan itu kemudian terus memaparkan sebuah kereta Audi model A3 yang melintas laju dengan bersuara latarkan; ‘keputusan yang penting perlu dilakukan dengan teliti’ sebelum berakhir.

Sehingga kini, iklan itu telah mencetuskan kemarahan orang ramai khususnya di laman sosial China ekoran beranggapan golongan wanita tempatan adalah kurang ‘menarik’ berbanding wanita dari luar negara. –Kedahnews.com