Main Gitar Semasa Pembedahan Otak


NEW DELHI – INDIA. Seorang pemuzik bermain gitar semasa pembedahan dijalankan ke atasnya.

Memetik BBC.com, perbuatan itu dibenarkan kerana ia dapat membantu merawat kekejangan otot jari-jarinya.

Abhishek Prasad diminta bermain setiap kali doktor ‘membakar’ litar di otaknya untuk merawat apa yang biasa dikenali sebagai ‘dystonia pemuzik’.

Keadaan ini menyebabkan kekejangan yang menyakitkan, pergerakan berpusing dan berulang-ulang.

Prasad memberitahu dia dapat bermain dengan mudah selepas pembedahan itu.

"Dengan pembakaran keenam, jari saya dibuka, saya jadi normal kembali,” katanya.

Dystonia telah menghalang Prasad dari memindahkan cincin pertengahan, cincin dan jari tangan kiri ketika bermain gitar.

“Beberapa doktor memberitahu  dystonia adalah keletihan otot dan saya diberi ubat tahan sakit, pelbagai vitamin, antibiotik dan fisioterapi, "katanya.

Beliau menambah, kekejangan di jarinya berlaku hanya apabila dia memainkan gitar.

"Saya dinasihatkan supaya menjalani pembedahan otak, tetapi saya takut, tetapi doktor memberi saya keyakinan untuk melakukannya," katanya.

Sumber: Sinar Harian