Tragedi Kren: Arab Saudi Tunggu Keputusan Mahkamah Sebelum Bayar Pampasan


PASIR PUTEH - Kerajaan Arab Saudi sedang menunggu keputusan mahkamah berhubung tragedi kren tumbang di Masjidil Haram, Makkah pada 11 September 2015 sebelum membuat pembayaran pampasan kepada mangsa, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki.

Beliau berkata keputusan mahkamah itu akan menentukan kuantum pampasan yang perlu dibayar serta kaedah pembayaran.

“Saya dapat maklumat ini ketika berada di sana baru-baru ini. Saya baru pulang dua minggu lepas dari sana,” katanya kepada pemberita pada majlis sambutan Aidilfitri Pejabat Pendidikan Daerah Pasir Puteh, di sini Khamis.

Dalam tragedi itu, warga Malaysia adalah antara lebih 100 jemaah haji yang terkorban manakala beratus lagi cedera.

Mengulas lanjut, Asyraf Wajdi berkata kerajaan sentiasa berhubung rapat dengan kerajaan Arab Saudi mengenai perkara itu dan berharap keluarga serta waris mangsa yang terkorban dan cedera bersabar.

Mengenai urusan ibadah haji tahun ini, beliau berkata Lembaga Tabung Haji (TH) sudah bersedia untuk menghantar 30,200 jemaah haji Malaysia ke tanah suci bermula hujung bulan ini.

Beliau berharap jemaah yang terpilih dapat mengekalkan imej terbaik negara iaitu sentiasa berdisiplin ketika menunaikan ibadah tersebut.

"Malaysia adalah model bagi negara-negara Islam lain dan imej itu perlu dikekalkan dengan mematuhi arahan-arahan yang dikeluarkan oleh petugas TH," katanya. - BERNAMA