Dua Beradik Nyaris Lemas Dalam Asap


TINDAKAN pantas bomba berjaya menyelamatkan nyawa dua beradik lelaki warga Syria yang terperangkap dalam bilik tidur rumah sewa mereka yang terbakar di Jalan Bukit Bintang, hari ini.

Komander Operasi dari Balai Bomba dan Penyelamat Hang Tuah Rafee Kusni berkata, dalam kejadian kira-kira 8.30 pagi itu, ketika bomba sampai, dua beradik berkenaan sedang tidur dalam sebuah bilik yang ketika itu sudah diselubungi asap tebal.

Menurutnya, anggota bomba mengejutkan dua beradik itu, seorang berusia tiga tahun dan abangnya berusia lingkungan 20-an sebelum dibawa keluar dari rumah.

Rafee berkata, rumah sewa itu dihuni empat sekeluarga warga Syria yang memegang kad UNHCR dan ketika kejadian semua mangsa berada dalam rumah kedai berkenaan.

Katanya, pasangan suami isteri itu tidak menyedari kebakaran yang berlaku, malah tidak sedar anggota bomba sudah menyelamatkan kedua-dua anaknya.

"Bomba mengarahkan mereka keluar menyelamatkan diri dan memaklumkan anak mereka sudah diselamatkan," katanya.

"Dua beradik itu mengalami sedikit masalah pernafasan dan diberi bantuan perubatan awal," katanya ketika dihubungi Harian Metro.

Menurutnya, kebakaran berpunca daripada pendingin hawa di luar premis yang merebak ke dapur serta tandas rumah itu namun berjaya dipadamkan bomba sebelum merebak ke bahagian lain.

Seramai 21 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Hang Tuah dan Pudu terbabit dalam operasi memadamkan kebakaran yang tamat pada 9.42 pagi," katanya.

Sumber: MyMetro