Kapal Dagang Berlanggar Sebabkan Tumpahan Minyak


JOHOR BAHRU - Dua kapal dagang berlanggar di Timur Laut Tompok Utara, Pengerang, dekat sini, malam kelmarin menyebabkan tumpahan minyak lebih 200 tan.

EXCO Alam Sekitar dan Kesihatan negeri, Datuk Ayub Rahmat, berkata kejadian berlaku kira-kira jam 10.30 malam kelmarin dan Jabatan Laut memaklumkannya kepada pihak Jabatan Alam Sekitar (JAS), pada jam 7.30 pagi tadi dan dianggarkan lebih 250 tan minyak tumpah.

Katanya, pelanggaran itu membabitkan kapal CHEMROAD MEGA didaftar di Panama dan SINICA GRAECA di Kepulauan Marshall, Mikronesia di utara Lautan Pasifik.

"Kedua-dua kapal itu memaklumkan tiada kemalangan jiwa dan tahap kerosakan belum dapat ditaksirkan, manakala ejen kedua-dua kapal tiba ke lokasi bersauh pada pagi tadi untuk memeriksa kerosakan kapal terbabit," katanya dalam satu kenyataan, di sini semalam.

Ayub berkata, kerja pembersihan tumpahan minyak sedang giat dilakukan dan JAS Johor sudah mengarahkan pemilik kedua-dua kapal meletakkan Bon Jaminan berjumlah RM5 juta, selain kapal ditahan sehingga bon diserahkan bagi membolehkan siasatan lanjut dijalankan.

Sumber: BH Online