Pensyarah Koma Dibawa Pulang Malam Ini


ALOR SETAR - Pensyarah Universiti Utara Malaysia (UUM) yang koma diserang angin ahmar di Sydney, Australia sejak 31 Julai lalu, akan dibawa pulang ke tanah air malam ini, untuk mendapatkan rawatan susulan.

Prof Madya Md Zahir Mat Cha, 51, dijadual berlepas dari Sydney jam 10 malam ini (waktu Malaysia) dan dijangka tiga di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) kira-kira jam 5 pagi esok.

Anaknya, Nur Asniza Md Zahir, 22, berkata ahli keluarga dengan kerjasama Wisma Putra kini menguruskan perkara itu dan Md Zahir yang semakin stabil keadaannya, dijangka dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) atau Hospital Sungai Buloh (HSB) untuk mendapatkan rawatan.

"Kos rawatan di sana (Australia) setakat seminggu ini sudah mencecah AUS$83,000 (RM280,595) dan jumlah terkumpul setakat ini hasil bantuan rakyat Malaysia dan UMNO Kedah termasuk pihak UUM sebanyak RM150,000.

"Saya ucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang menghulurkan bantuan bagi meringankan beban kami dan berharap ayah akan pulih dan selamat kembali ke Malaysia," katanya kepada pemberita, di sini.

Terdahulu, beliau menerima sumbangan cek AUS$10,000 (RM34,000) daripada Biro Kebajikan UMNO Kedah yang disampaikan Pengerusinya, Datuk Abdullah Hasnan Kamaruddin, di Wisma Darulaman, di sini.

Abdullah Hasnan ketika ditemui berkata sumbangan terbabit adalah untuk membayar kos rawatan dan membawa pulang Md Zahir yang juga Timbalan Pengarah Pusat Asasi Pengurusan UUM di Sintok, dekat sini.

"Kita harap ia dapat meringankan beban mereka dan UMNO Kedah akan terus bantu sehingga Md Zahir pulih... kita juga akan meminta ahli UMNO Kedah membantu menyalurkan sumbangan bagi meringankan beban keluarga ini," katanya.

Sumber: BH Online