Bagaikan Berada Pada Tahun 1957!


KUALA LUMPUR - “Seolah-olah berada pada tahun 1957! Itu antara reaksi terhadap sambutan Hari Kebangsaan 2017 di Dataran Merdeka hari ini, yang menghidupkan kembali  penghayatan dan semangat merdeka pada 1957.

Rata-rata orang ramai yang ditemui Bernama berkata sambutan luar biasa yang ditonjolkan hari ini penuh nostalgia dan tidak akan dilupakan apabila detik-detik bersejarah negara pada tahun 1957 diimbas kembali.

Bekas anggota tentera darat, Nordin Basiron, 51 dari Cheras berkata sambutan Hari Kebangsaan kali ini mengingatkannya kembali sewaktu masih berkhidmat dalam Angkatan Tentera Malaysia.

"Bila tengok sambutan hari ini, saya memang teringat sewaktu berkhidmat dahulu dan saya juga pernah terlibat dalam perbarisan sekitar 20 tahun lalu. Sebelum ini hanya kawad biasa dan aset-aset negara yang dipamerkan… tetapi kali ini penceritaan mengenai kemerdekaan sangat meninggalkan memori.

Pelepasan burung merpati oleh Rusnah Aksah, penaik bendera, Lt Komander (B) Mohd Sharif Kalam  dan waris-waris tokoh kemerdekaan juga dibawa. Memang saya tabik, dan ini sambutan yang sangat bermakna," katanya.

Seorang penuntut institusi pengajian tinggi swasta, Fadhillah Syahida Fakhrul, 23 berkata sambutan Hari Kebangsaan itu memberi peluang kepadanya untuk mengetahui dengan lebih mendalam mengenai sejarah negara.

"Tak tahu nak gambarkan macam mana bila tengok sambutan kali ini… saya menitiskan air mata bila tahu macam mana susahnya orang dahulu memperjuangkan kemerdekaan.

"Saat sketsa dipersembahkan, memang sangat teruja melihat watak Tunku Abdul Rahman (Putra Al-Haj) disambut rakyat apabila kemerdekaan dicapai. Saya rasa seperti berada pada zaman tersebut bila semuanya diceritakan semula.

"Sebenarnya, kami tak tahu sebelum ni macam mana susahnya orang dahulu, tapi hari ni semuanya dapat kami bayangkan bila diceritakan pada sambutan kali ini," katanya.

Seorang pelancong Australia, Sarah Nelson yang berada di Dataran Merdeka sejak 7.30 pagi, berkata beliau dimaklumkan pemandu pelancongnya bahawa Malaysia akan menyambut Hari Kebangsaannya hari ini.

"Saya teruja untuk melihat perarakan dan keseluruhan sambutan. Pada Ogos tahun lepas, saya berada di India dan saya menyaksikan sambutan Hari Kebangsaan mereka dan tahun ini saya berada di sini untuk menyaksikan 'Merdeka'.

Sebagai pensyarah sejarah dan kesusasteraan, saya suka membaca tentang sejarah dan bagaimana negara berkenaan mendapat kemerdekaan. Saya akan pulang ke Australia dengan kenangan yang tidak boleh dilupakan," katanya yang suka mengembara secara solo.

Seorang lagi pelancong dari Sepanyol, Nicholas Smith berkata beliau terkejut melihat himpunan orang ramai ketika menaiki LRT dari stesen KLCC awal semalam.

"Saya mendapat jawapan itu melalui rakan yang baru saya kenali semasa berada di dalam LRT dalam perjalanan mereka ke Dataran Merdeka untuk turut sama dalam sambutan ini. Jadi, saya dan isteri saya, Tina, memutuskan untuk menyertai beliau (rakan baru), ya, kami di sini sekarang!.

"Sungguh gembira melihat rakyat Malaysia berada di bawah satu bumbung hari ini, ... Happy Merdeka Malaysia," katanya yang juga seorang ahli farmasi. - Bernama