The Forbidden City, Tetap Teguh Walau Dibadai 200 Kali Gempa Bumi


CHINA sangat terkenal dengan pelbagai binaan yang begitu berseni dan mempunyai nilai tinggi. Kesemuanya, ada tujuh keajaiban masa lalu China yang sangat terkenal di dunia.

Salah satunya ialah The Forbidden City. Ia adalah sebuah kompleks istana kerajaan China dari Dinasti Ming ke akhir Dinasti Qing pada sekitar tahun 1420 menuju ke tahun 1912.

Istana yang nan megah berdiri ini terletak di pusat kota Beijing dan telah berusia lebih daripada 600 tahun.

Bangunan ini merupakan sebuah kawasan yang begitu luas dan menyimpan ribuan rahsia diraja. Ia juga turut dikenali dengan nama ‘Istana Terlarang’.


Kedudukan geografi bangunan ini yang terletak dalam kawasan gempa bumi memerlukan ciri-ciri pembinaan yang mampu menangkis gegaran.

Menurut sumber, sejarah menyatakan bahawa bangunan ini telah menghadapi kira-kira 200 kali gempa bumi namun sehingga kini ia masih dilihat teguh berdiri.

Berikutan itu, terdapat sekumpulan jurutera yang bekerjasama dengan beberapa tukang kayu bagi merungkai rahsia di sebalik keteguhan istana ini.

Oleh itu, mereka telah mencipta satu lagi replika yang menyerupai istana ini dengan menggunakan ciri yang ada pada bangunan asal.

Replika tersebut dibuat pada skala 1 per 5 daripada bangunan asal dan ia diletakkan pada sekeping papan yang digunakan untuk simulasi gempa bumi.


Setelah siap, mereka menguji replika berkenaan dengan beberapa siri ujian bagi melihat ketahanan pada binaan tersebut.

Pada awalnya, mereka menguji dengan gegaran 9.0 pada skala magnitude.

Kemudian meningkatkan kepada 9.5 magnitude iaitu merupakan gegaran gempa bumi yang paling teruk pernah dilaporkan dalam sejarah.

Bagaimanpun mereka terus menaikkan lagi gegaran kepada 10.01 magnitude dan didapati replika tersebut masih teguh serta tetap pada kedudukan asal.


Melalui ujian tersebut, mereka dapat mengenal pasti bahawa fungsi bahagian kurungan (bracket) yang menghubungkan tiang-tiang dan bahagian utama bangunan.

Keadaan ini membolehkan ia bergerak bebas selain menyokong antara satu sama lain ketika gegaran berlaku. Bahagian istimewa tersebut dikenali sebagai ‘dougong’.

Apa yang lagi menarik tentang istana ini, tiang-tiang yang digunakan tidak tertanam dalam bumi malah hanya dibiarkan terletak di atas bongkahan batu semata.


Secara tidak langsung, ia membolehkan tiang tersebut bergerak bebas ketika kejadian gempa bumi berlaku.

Perkara seperti ini bukan sahaja menarik malah begitu unik memandangkan ‘Istana Terlarang’ ini sudah tercipta sejak 600 tahun yang lalu tapi masih teguh berdiri sehingga kini.

Keteguhan seni reka bangunan ini membuktikan bahawa kejuruteraan pembinaan bangunan pada zaman dahulu sudah maju dan tidak kurang hebatnya. –Kedahnews.com