3 Laporan Polis Dibuat Terhadap Ekspo Kerjaya Di Alor Setar


ALOR SETAR - Pihak polis Kedah menyesahkan menerima tiga laporan polis terhadap penganjur ekspo kerjaya yang diadakan Sabtu lalu, bertempat di Tabung Haji Hotel, Alor Setar.

Timbalan Ketua Polis Daerah Kota Setar, Superintendan Yazri Ismail berkata, ekoran laporan tersebut pihak polis kini telah membuka tiga kertas siasatan bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

“Kes ini disiasat bawah jenayah komersil. Saya nasihatkan kepada penganjur, jangan ambil kesempatan atas kesusahan dan kedaifan orang lain. Individu terlibat tidak akan terlepas daripada tindakan undang-undang,” katanya.

Sementara itu, Superintendan Yazri turut menasihati orang ramai terutama sekali pengguna laman sosial agar tidak mudah terpengaruh dengan sindiket seumpama itu.

Orang ramai juga perlu bijak dan berhati-hati dalam memilih serta menilai sama ada ia adalah program anjuran kerajaan atau agensi pekerjaan yang betul.

Minggu lalu, Kedah digemparkan dengan penipuan terhadap hampir 1,000 pencari kerja yang tertipu dengan penganjuran ekspo yang kononnya diadakan di sebuah hotel terkemuka, yang menawarkan lebih 5,000 peluang kerja dan lebih 1,000 temubual secara langsung.

Situasi bertukar kecoh apabila tidak wujud sebarang temuduga terbuka seperti dalam tawaran iklan, menyebabkan ramai netizen meluahkan kemarahan di laman Facebook, dan mengecam tindakan penganjur. - Kedahnews.com