8 Rahsia Sapuan Gincu Kekal Cantik


SAPUAN gincu di bibir bukan sekadar olesan semata-mata. Sebenarnya olesan gincu bibir memberi impak kepada keseluruhan solekan pada wajah. Jangan sesekali memandang remeh dalam soal memilih gincu bibir yang sesuai dengan anda. Berikut lapan teknik mengoles gincu yang betul.

1] BIBIR NIPIS

Lukis bentuk bibir dengan pensil bibir kemudian baharulah oleskan dengan gincu. Serlahkan bentuk bibir anda dengan sapuan pengilat bibir.

2] BIBIR TEBAL

Gincu jenis matte adalah paling sesuai untuk anda. Ia membuatkan bibir kelihatan seksi dan ‘penuh’. Pengilat bibir tidak digalakkan kerana ia akan membuatkan bentuk bibir tampak terlalu besar.

3] BIBIR NIPIS DI SEBELAH

Bibir yang nipis pada sebelah bahagian sahaja turut digalakkan untuk ‘diperbesarkan’. Gunakan pensil bibir dan lukis bentuk bibir pada bahagian yang nipis. Sapuan gincu jenis kilat amat sesuai untuk diaplikasikan.

4]BIBIR KERING

Pakailah pelembap bibir sebelum mengenakan gincu. Jika masalah bibir kering agak teruk, seeloknya sapukan pelembap bibir sahaja terlebih dahulu sehingga bibir anda kembali sihat.

5] SAPU BEDAK DAN PELEMBAP

Mahu kekalkan warna gincu? Sapukan bedak padat pada bibir selepas diletakkan dengan sedikit pelembap bibir. Setelah itu baharulah oleskan gincu. Warnanya akan tahan lama.

6] WARNA GINCU DAN PENGILAT BIBIR SENADA

Sapuan pengilat bibir perlulah kemas agar bentuk bibir kelihatan sekata. Untuk warna gincu yang cantik, oles gincu dan pengilat bibir yang mempunyai rona senada. Gabungan dua warna ini akan membuatkan warna gincu anda luar biasa cantiknya.

7] BEDAK PADAT DAN PENGILAT BIBIR TANPA WARNA

Mahukan warna bibir yang nude? Pedapkan bedak padat pada bibir dan gunakan pengilat bibir tanpa warna.

8] GUNA PENSIL BIBIR

Untuk solekan bibir yang 'penuh' dan tidak comot, penuhkan bibir anda dengan warna pensil bibir. Hasilnya bukan sahaja sapuan gincu lebih kemas, warnanya pun tahan lama.