Boleh Bangkang Kerajaan Tapi Jangan Tipu Fakta – Najib


KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengingatkan kepada pengguna media sosial di negara ini supaya tidak memutar belit serta menipu fakta berkenaan kerajaan, meskipun tidak bersetuju.

Najib dalam ucapannya pada malis Minggu Media Sosial Malaysia (MSMW) 2017 hari ini berkata, semua pihak boleh menyokong atau tidak menyokong kerajaan namun, memutar belit atau menipu fakta terutama berkenaan pencapaian ekonomi negara tidak sepatutnya dilakukan.

“Saya amat gembira dengan Social Media Chambers, yang berjaya mengelola program hari ini. Di dalam media sosial, anda boleh setuju atau tidak setuju dengan kita (kerajaan). Tapi, jangan tipu fakta bahawa ekonomi melonjak sebanyak 5.7 peratus pada enam bulan pertama.”

Tambahnya, Malaysia juga sentiasa dihormati dan sentiasa diterima di mata dunia termasuk di Amerika Syarikat dan China.

Dalam ucapannya, Najib turut mengingatkan pengguna media sosial agar tidak menyebarkan berita-berita palsu dengan mudah, sebaliknya menyelidik dahulu kesahihan sesuatu berita.

Tambah Najib, sebagai pengguna laman sosial yang bergiat aktif pada laman Facebook dan Twitter, beliau sentiasa memberi perhatian berkenaan penggunaan laman sosial di negara ini.

“Lebih 20 juta rakyat Malaysia bergiat aktif di laman sosial dan seperti yang anda semua tahu, saya juga pengguna laman Facebook dan Twitter. Saya menghargai setiap maklum balas, kerana kerajaan Malaysia mendengar rakyat, kestabilan dan keselamatan semua.

“Tetapi dalam masa sama, ada juga pengguna media sosial yang menyebarkan berita palsu dan propaganda fitnah seperti yang mengatakan bahawa negara Malaysia bakal muflis,” katanya. 

Sumber - MalaysiaGazette