Mangsa Banjir P.Pinang Tunggu Air Termenung Surut


SEHINGGA 8 pagi, hari ini, 1,670 mangsa masih ditempatkan di 13 pusat penempatan sementara banjir di dua daerah di Pulau Pinang.

Di Seberang Perai Utara (SPU), 1,364 mangsa ditempatkan di tujuh pusat penempatan sementara membabitkan 314 keluarga.

Sementara di Seberang Perai Tengah, 306 mangsa daripada 91 keluarga ditempatkan di enam pusat penempatan sementara.

Kebanyakan mangsa yang masih ditempatkan di pusat pemindahan adalah mereka yang kediaman masih ditakungi air atau banjir termenung.

Banjir termenung itu dilaporkan berlaku di daerah SPU di mana kawasan rumah mangsa terletak di dalam kawasan rendah serta tidak mempunyai sistem perparitan yang baik.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim berkata, ada sebahagian keluarga tidak dapat pulang ekoran masalah banjir termenung ini.

“Kita harap banjir termenung ini akan surut walaupun memakan masa yang lama.

“Keadaan laut pasang juga memburukkan keadaan apabila air sungai tidak dapat mengalir dan membuatkan banjir termenung di beberapa kawasan di SPU” katanya.

Menurutnya, petang semalam berlaku hujan renyai di beberapa kawasan di SPT dan SPU namun berhenti pada tengah malam tadi dan tiada laporan perpindahan diterima.

Dalam bencana banjir yang melanda Pulau Pinang sejak Sabtu lalu, lebih 7,000 mangsa terpaksa ditempatkan di pusat pemindahan sementara ekoran banjir.

Angin kuat serta banjir itu turut menyebabkan benerapa jalan terpaksa ditutup akibat dinaiki air dan daerah SPU antara yang paling terjejas teruk.

Sumber: MyMetro