Remaja Sebar Berita Palsu, Konon ‘Adik’ Hilang


MANUSIA zaman sekarang ni sanggup betul buat perkara yang memalukan dan tak bermoral semata-mata untuk mencari publisiti murah.

Ada juga golongan attention seekers seperti ini sanggup membuat berita palsu sehingga membuatkan orang ramai sukar untuk mempercayai jika ada yang tular di media sosial.

Baru-baru ini, seorang remaja lelaki dikenali sebagai Hanif Nasir telah memuat naik satu gambar di akaun Twitter miliknya yang mengatakan konon adik lelakinya telah hilang.

Kononnya, adik lelakinya telah hilang dan kali terakhir mereka bersama adalah ketika sedang makan di Sungai Ramal Food Junction, Kajang, Selangor.


Namun, selepas ditanya oleh seorang pemuda yang mungkin teman rapatnya mengenai berita itu, Hanif mula jujur mengenai hal yang sebenar.

“Hahaha tak lah, ni gambar roomate aku. Saje je nak prank,” tulis lelaki bijak itu kepada rakannya.

Rupa-rupanya ‘kanak-kanak yang hilang’ itu merupakan rakan sebiliknya. Niatnya hanya untuk mengenakan rakan biliknya semata-mata.

Tindakannya itu telah menerima kecaman daripada netizen kerana menganggap perkara seperti itu tidak sepatutnya dibuat main-main.

Namun pagi ini Hanif telah menukar akaun Twitternya kepada ‘privacy‘ agar tiada orang luar yang dapat membaca tweet ‘bijak’ nya itu.

Tindakan ‘bijak’ Hanif itu merupakan satu perkara yang tidak boleh dimaafkan. Maklumlah, orang Malaysia memang semuanya jenis bersikap ambil berat, mudah berasa simpati dan pemurah.

Jadi dengan sifat ambil berat itu, ada sesetengah netizen mengambil kesempatan dengan mempermainkan orang ramai dengan menyebarkan berita palsu seperti ini.

Kalau dibiarkan sahaja, mesti nanti makin lama, orang ramai dah tak mahu mempercayai sebarang berita mengenai kehilangan atau apa sahaja berita yang tular di medi sosial. –Kedahnews.com