“Akhirnya RUU355 Bukan Untuk Potong Tangan”


KUALA LUMPUR – “Akhirnya RUU355 bukan untuk potong tangan tapi untuk potong tahaluf!!,” kata Timbalan Ketua Pemuda Parti Amanah Negara, Muhammad Faiz Fadzil.

Beliau berkata demikian bagi mengecam Pembentangan Rang Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 ( RUU 355) di Parlimen.

Muhammad Faiz turut menyindir Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang kerana tidak hadir ke Dewan Rakyat bagi membahaskan rang undang-undang persendirian tersebut.

Beliau menuduh kononnya rang undang-undang bagi memperkasakan fungsi Mahkamah Syariah itu belum dibahasakan kerana Parlimen akan dibubarkan pada April 2018.

“Saya menjangkakan Parlimen akan dibubarkan pada April 2018 kerana polemik RUU355 adalah senjata terakhir UMNO bagi mempertahankan kerajaan yang korup lagi zalim..sebab itulah usul persendirian MP Marang (Abdul Hadi) tidak dibahas lagi dan tuan punya pun ponteng,” dakwanya dalam satu kenyataan.

PAS melalui presidennya sebelum ini membentangkan RUU355 di Parlimen yang bertujuan memperkasakan peranan Mahkamah Syariah.

Usaha itu bagaimanapun mendapat tentangan hebat Pakatan Harapan yang dibarisi DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Amanah Negara (PAN).

Pakatan Harapan mendakwa RUU355 merupakan strategi halus PAS untuk melaksanakan hudud yang bersifat menindas, kuno dan melanggar Perlembagaan Negara. - Kedahnews.com