Apa Dah Jadi? Orang Awam Hanya Ketawa Lihat Gadis Dicabul?


SABAN hari ada sahaja kita dengari kes cabul yang berlaku terhadap gadis atau golongan wanita bekerjaya di luar sana.

Lebih teruk lagi, kebanyakkan kes yang dilaporkan berlaku adalah di tempat yang terbuka seperti di tempat awam.

Namun apa yang menyedihkan apabila sikap orang ramai yang lebih memilih untuk menjadi ‘penonton’ serta berdiam diri daripada tampil ke hadapan untuk membantu mangsa.

Baru-baru ini di media sosial, seorang gadis yang dikenali sebagai Dhabitah Zainal berkongsikan pengalaman hitam rakannya dicabul ketika berada di stesen LRT Masjid jamek, pada Khamis lalu.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.50 malam itu, mangsa yang berusia 20 tahun dikatakan dalam perjalanan dari Pasar Seni ke Masjid Jamek.

Ketika menaik gerabak LRT, dia secara tiba-tiba diganggu oleh seorang lelaki yang bertindak menunjukkan kemaluannya dan menyentuh bahagian balakang badan mangsa.

Gadis itu kemudian menjerit meminta pertolongan daripada orang ramai, namun sebaliknya dia pula ditertawakan oleh beberapa orang awam di dalam gerabak LRT berkenaan.


Apa yang lebih menyedihkan, menurut Dhabitah salah seorang staf Rapid KL yang turut berada di tempat kejadian dikatakan langsung tidak membantu mangsa.

Malah  membiarkan lelaki itu terlepas sebanyak walaupun mangsa telah memberitahu secara terperinci mengenai fizikal suspek.

Kicauan daripada rakan mangsa itu bagaimanapun tidak disenangi oleh seseorang yang tampil memberikan mesej memintanya untuk tidak menyebarkan perkara yang tidak betul.

Difahamkan, keesokan harinya pihak RapidKL menggeluarkan kenyataan di Twitter berkenaan penangkapan suspek terbabit dan telah diserahkan kepada polis.


Bagaimanapun, suspek tersebut bukan individu yang dicari dan dipercayai ia merupakan kejadian berasingan.

RapidKL kemudiannya menulis di Twitter bahawa ia sedang menjalankan siasatan mengenai dakwaan cabul.

Natijah daripada twit balas itu kemudiannya dihujani pelbagai reaksi netizen yang melihat pihak RapidKL seolah-olah tidak mengambil serius mengenai kejadian terbabit.

Rata-rata pengguna twitter beranggapan RapidKL hanya ‘sambil lewa’ dalam menyelesaikan kes tersebut, sedangkan ia melibatkan keselamatan dan maruah bagi golongan wanita.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dang Wangi Asisten Komisioner Shaharuddin Abdullah berkata pihaknya ada menerima laporan daripada mangsa yang memaklumkan kejadian pada 10.20 malam, pada hari sama.

Polis kini sudah mendapatkan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) daripada pihak pengurusan bagi siasatan lanjut. - Kedahnews.com