Arab Saudi, Mesir Tiru Model BR1M


JITRA - Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang diperkenalkan sejak 2012 menjadi antara model bantuan terbaik sehingga menjadi panduan Arab Saudi dan terbaharu Mesir untuk melaksanakan konsep sama.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Othman Aziz, berkata ini membuktikan BR1M dilihat sebagai program yang murni bukan seperti dituduh pembangkang.

"Arab Saudi mahu meniru model BR1M yang kita laksanakan, terbaharu saya difahamkan Mesir pula sedang mengkaji secara serius untuk melaksanakan bentuk bantuan ini kepada rakyatnya.

"Dua negara ini juga negara Islam, jadi tidak ada istilah memberi dedak kepada rakyat seperti tuduhan pembangkang.

"Takkan rakyat kita terlalu bodoh kerana hanya dapat duit akan mudah terpengaruh, ini semua hanya tohmahan, ia sudah menjadi dasar yang diterima masyarakat terutama golongan yang berpendapatan rendah," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Program 'Back To School Tenaga Nasional Berhad (TNB) bersama Parlimen Jerlun' di Sekolah Kebangsaan Chapa, Pida 3, Jerlun di sini.

Othman yang juga Ahli Parlimen Jerlun berkata, selain BR1M, Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) akan turut diperkenalkan di dua negara itu tidak lama lagi dan dijangka lebih tinggi berbanding Malaysia.

Katanya, model ekonomi kita berada di landasan yang tepat kerana sistem cukai dikenakan kepada mereka yang mampu membeli barang yang mempunyai GST dan ia dipulangkan kepada rakyat kurang berkemampuan.

"Setiap tahun ramai penerima BR1M berjaya keluar daripada senarai penerima bantuan itu, ini bermakna model ekonomi kita betul,"katanya.

Sementara itu, Othman meminta rakyat yang layak menerima BR1M mengemaskini segera maklumat mereka samada di pejabat Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) mahupun menerusi laman web agensi terbabit.

"Jangan ingat nama kita sentiasa ada dalam rekod, mungkin ada kesilapan teknikal menyebabkan nama tercicir, bila tercicir nak mengamuk, tak boleh begitu.

"Jadi saya harap penerima sebelum ini peka dan dapat mengemas kini maklumat mereka sebelum akhir tahun ini, kerajaan akan mula salur BR1M 2018 pada Januari ini bagi meringankan beban ibu bapa untuk membuat persiapan persekolahan anak," katanya.

Terdahulu, Othman menyerahkan 200 set, iaitu pakaian, beg dan peralatan sekolah bernilai RM40,000 kepada 200 murid daripada keluarga kurang berkemampuan dari sekolah terbabit dan kawasan sekitar.

Sumber: BH Online