DAP Johor Tak Senang PAS Cadang Anwar Calon PM Pakatan Harapan


DAP seperti 'tidak senang hati ' apabila Pakatan Harapan (PH) dicadang melantik Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.

Dalam hal itu PAS diingatkan agar tidak ‘berlagak baik’ dengan menyarankan Pakatan Harapan melantik Anwar Ibrahim untuk jawatan itu jika gabungan pembangkang itu memenangi pilihan raya umum ke-14 (PRU-14).

Penolong Publisiti DAP Johor, Sheikh Omar Ali berkata, PAS sendiri pernah menggagalkan usaha untuk mengangkat Anwar sebagai calon Perdana Menteri dalam PRU-13 lalu dengan mencadangkan nama Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah.

Sheikh Omar mengulas kenyataan Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Dr Mohd Zuhdi Marzuki yang mengulas cadangan beberapa pihak dalam Pakatan Harapan (PH) supaya Tun Dr Mahathir Mohamad kembali semula memimpin negara sebagai Perdana Menteri.

“Kenyataan Zuhdi pada hemat saya tidak lebih sekadar suatu langkah untuk melemahkan usaha PH yang sedang berkerja untuk menolak kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak,” kata Sheikh Omar dalam kenyataan yang dipetik daripada Roketkini.

Menurut beliau lagi, cadangan Zuhdi supaya PH mencalonkan Anwar sebagai Perdana Menteri menunjukkan kegagalan pemimpin parti Islam itu dalam memahami situasi yang dihadapi gabungan pembangkang itu ketika ini.

“Nasihat saya kepada Zuhdi, lebih baik beliau diam daripada sibuk terhadap urusan PH, katanya.

Perebutan untuk jawatan Perdana Menteri kembali hangat apabila Penasihat DAP Lim Kit Siang dikatakan berminat jika DAP menang banyak kerusi.

Dr. Mahathir yang juga Pengerusi PH pula masih menawarkan diri sebagai calon jawatan itu walaupun sudah berusia 93 tahun. - Kedahnews.com