Guan Eng Dakwa Prestasi ADUN PKR Kebun Bunga Lemah?


Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mendakwa tindakan beliau menyekat ADUN PKR Kebun Bunga, Cheah Kah Peng daripada menguruskan pendaftaran bagi bantuan kewangan untuk mangsa banjir kawasannya dilakukan kerana prestasinya yang lemah.

Guan Eng merujuk kepada prestasi Kah Peng semasa bencana banjir yang berlaku di negeri itu 15 September dan 4 dan 5 November.

Memetik laporan Malaysiakini, meskipun beberapa ADUN PKR lain turut mempersoalkan dasar kerajaan negeri, Guan Eng memaklumkan mereka tidak menerima tindakan sebagaimana Kah Peng.

"Saya melawat kawasan di DUN beliau yang menerima kesan teruk akibat banjir dan ada penentangan yang hebat terhadap wakil rakyat Kebun Bunga.

"Penduduk sangat tidak berpuas hati dan malah mengeluarkan kata-kata kesat kepada ADUN, pada masa sama memuji dan mengucapkan terima kasih kepada ADUN Pulau Tikus dari DAP, Yap Soo Huey kerana membantu mereka.

"Malah mereka lebih cenderung untuk mengundi Yap. Jelas mereka adalah penyokong kami, jadi bagaimana kami boleh mengabaikan mereka?" soal Guan Eng.

Kah Peng merupakan antara salah seorang daripada lima ADUN PKR yang mengambil sikap berkecuali dalam pengundian usul yang dibawa UMNO di DUN Pulau Pinang pada November 2015, untuk menghentikan semua projek penambakan tanah di negeri itu.

Kepimpinan PKR negeri diketuai bekas timbalan ketua menteri Datuk Mansor Othman dijadualkan bertemu Ketua Menteri berhuhung  sekatan yang dikenakan kepada ADUN PKR itu, tetapi sehingga hari ini tiada tarikh yang diputuskan.

Dalam pada itu Guan Eng mendakwa penduduk di kawasan Kebun Bunga tidak berpuas hati dengan khidmat ADUN mereka berdasarkan rakaman video lawatan di Ladang Hong Seng baru-baru ini.

"Apa yang lebih penting adalah mereka memberi maklum balas jika ada kelemahan, dan kerajaan negeri akan mengambil tindakan susulan," katanya.

Sumber: Agendadaily