Ibu Rakyat Malaysia Ditahan Di Pakistan Terlampau Terkejut


KUCHING - Ibu bapa Al Muhd Alfie Kqhyriel, 20, yang ditangkap di Karachi, Pakistan, kerana didakwa cuba menyeludup keluar senjata api, terperanjat dengan berita tentang anak mereka.

“Ibunya terlampau terkejut. Dia tidak mampu berkata apa-apa,” kata seorang bapa saudara lapor The Star.

Beliau yang hanya mahu dikenali sebagai Nizam berkata Muhd Alfie seorang yang pendiam dan tidak pernah melibatkan diri dalam sebarang perbuatan salah.

“Beliau mungkin dipergunakan oleh orang lain. Lihatlah gambar tangkapan itu. Beliau kelihatan tenang dan tidak bersalah,” katanya.

Muhd Alfie ditangkap di Lapangan Terbang Antarabangsa Jinnah di Karachi semasa cuba menaiki pesawat Thai Airways penerbangan TG342 ke Bangkok baru-baru ini. Pihak berkuasa Pakistan dilaporkan merampas 4 pistol, 8 majalah amunisi dan 70 peluru yang disembunyikan dalam beg dan kasut. Mereka percaya Alfie mempunyai kaitan dengan IS.


The Star memetik jiran yang tidak dinamakan yang mengatakan beliau terkejut apabila mendapat tahu tentang tangkapan Muhd Alfie kerana dia “kelihatan seperti budak baik, sentiasa memberi salam kepada kami”.

Beliau berkata, Muhd Alfie yang tidak menyambung pengajian undang-undangnya kerana masalah kewangan, tidak kelihatan seperti terlibat dalam mana-mana kumpulan agama.

“Ibu bapanya sudah bercerai dan beliau tinggal dengan bapanya bersama-sama adik lelakinya. Ibunya tinggal tidak jauh bersama-sama seorang lagi adik lelaki sementara kakaknya tinggal di Kuala Lumpur,” kata jiran itu.

Laporan itu mengatakan bapanya, bekas ahli perniagaan, sebelum ini tinggal di sebuah rumah agak besar tetapi perniagaannya gagal dan ibu bapanya terpaksa mencari kerja lain.

Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata suspek berasal dari Serian, Sarawak.

Muhd Alfie dilaporkan ke Pakistan atas pas pelawat sosial untuk 14 hari. Beliau memakai jubah dan kopiah semasa ditangkap.

Sumber risikan Malaysia dipetik mengatakan terdapat kemungkinan Muhd Alfie ke Pakistan untuk mendapatkan senjata dan menyeludupnya ke Malaysia, kemungkinan untuk aktiviti berkaitan keganasan.

Sumber – FMT