Negara Bebas Karbon Dioksida Pada 2050


MALAYSIA mensasarkan negara bebas karbon dioksida menjelang 2050 untuk kepentingan generasi masa depan.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, ia sebagai bukti komitmen kerajaan menjamin generasi muda dan akan datang terus terpelihara.

“Ketika ini kita mensasarkan 45 peratus pengurangan pelepasan karbon dioksida (CO2) pada 2030.

“Malah, bagi menghadapi 2050 kerajaan berharap negara sifar karbon dioksida,” katanya dalam ucapan ketika merasmikan Wacana Belia Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIYD) 2017 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur, hari ini.

Turut hadir, Menteri Pertahanan dan Menteri Tugas-tugas Khas Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir.

Menurutnya, negara sifar CO2 adalah komitmen kerajaan dan bukan sekadar janji murahan seperti sesetengah ahli politik lain dalam menjanjikan pengurangan kadar tol dan subsidi minyak.

“Mereka seperti tidak tahu hakikat apabila mempromosikan lebih banyak kereta di jalan raya hingga menyumbang lebih banyak CO2 di udara yang sepatutnya kita tolak bagi menjamin persekitaran selamat.

“Sebaliknya, saya berjanji kerajaan tidak akan meletakkan kepentingan politik semata-mata apabila membabitkan negara. Keselamatan rakyat Malaysia pada masa depan akan sentiasa didahulukan,” katanya.

Katanya, selain itu, KLIYD 2017 memberi tumpuan kepada isu ancaman kestabilan negara pada masa depan.

“Dari perubahan iklim kepada tenaga, makanan dan keselamatan siber, mengekalkan pekerjaan dan mewujudkan pekerjaan berkualiti tinggi, tidak ada keraguan ia akan menjadi cabaran besar di masa depan.

“Bagi menghadapi isu keselamatan siber, setiap saat lapan pengguna baru menyertai Internet dan dianggarkan setiap hari hampir satu juta malware atau virus dikesan manakala 30,000 web digodam,” katanya.

Najib berkata, kerajaan mengambil serius mengenai perkara itu dengan melancarkan program ‘Kesedaran Keselamatan Cyber Untuk Semua’ melalui Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi, awal tahun ini.

“Ia bertujuan mendidik orang ramai mengenai cara terbaik untuk menggunakan teknologi dalam talian,” katanya.

Sumber: MyMetro