Qobin Hampiri Separuh Penjelajahan Di Kutub Selatan


KUALA LUMPUR - Penjelajah negara, Muhammad Muqharabbin Mokhtarrudin atau Qobin semakin menghampiri separuh penjelajahannya dalam misi berski menuju ke titik 90 darjah Kutub Selatan.

Pengarah Media dan Publisiti Kelab Eksplorasi 7 Benua Malaysia (KE7B) Hazran Mohamed berkata memasuki hari keempat ekspedisi, Qobin hari ini dijangka menghabiskan perjalanan 20 kilometer sekali gus mencatat perjalanan sejauh kira-kira 61.5km daripada keseluruhan jarak 111km yang perlu ditempuhinya.

Dalam kenyataan semalam, beliau berkata perkembangan itu dimaklumkan penjelajah berusia 36 tahun itu menerusi panggilan telefon satelit petang tadi kepada urus setia Ekspedisi Penjelajah Grand Slam Malaysia 2017 di Kuala Lumpur.

"Pada hari pertama, Qobin berjaya menamatkan 6.5km, hari kedua 15km dan hari ketiga semalam, Qobin berski sejauh 22km," katanya sambil menambah penjelajah itu dalam keadaan sihat dan sangat bersemangat untuk menamatkan misinya.

Menurutnya, cuaca  baik tanpa ribut salji atau angin kencang membolehkan Qobin berski mencapai jarak yang agak jauh kelmarin dan semalam.

Qobin, yang juga dikenali sebagai ikon sukan lasak negara,  dijangka menamatkan penjelajahan sejauh 111km pada 27 atau 28 Dis ini bergantung kepada keadaan cuaca.

Keadaan suhu siang hari di Kutub Selatan pada musim panas ketika ini adalah -26 darjah Celsius. – Bernama