Inilah Tandas Bawah Tanah Paling Mahal Di Indonesia


Membelanjakan sebanyak Rp 5,8 miliar, tandas bawah tanah ini menjadi tandas paling mahal di Indonesia.

Menurut Liputan 6, Ketua Jabatan Kerja Raya, Perumahan, Tenaga dan Sumber Mineral, Muhammad Mansyur, mengatakan pekerja tandas paling mahal bahkan menghabiskan waktu hingga 10 bulan, dan baru selesai pada 29 Disember tahun lalu.

Tambahan pula Mansyur menjelaskan, tandas bawah tanah ini terdiri daripada 12 tandas untuk wanita dan 6 tandas untuk lelaki, 1 tandas untuk orang kurang upaya (OKU) yang dilengkapi dengan bilik rehat bersama penghawa dingin dan kamera litar tertutup (CCTV). 

Tandas bawah tanah itu merupakan sebahagian daripada fasa kedua projek pejalan kaki Malioboro yang bermula pada bulan Mac 2017.

Pejalan kaki sebelah timur Malioboo kini disediakan untuk pejalan kaki.

“Pejalan kaki menghabiskan 17.3 M selama 8 bulan,” katanya.

Mansur berkata tahun ini penyediaan ruang pejalan kaki di sebelah barat Malioboro akan dilaksanakan tidak lama lagi.

Diharapkan pada tahun 2019 projek ini dapat disiapkan.

sementara itu, melihat tandas baru Yogyakarta Yogyakarta Yogyakarta DIY Sultan HB X mengakui cukup puas dengan hasilnya.

Beliau juga mencuba lif orang kurang upaya untuk menuruni tangga ke tandas. 

“Ia cukup baik, penggunaanya mudah dan saya fikir ini juga merupakan contoh yang kurang upaya juga difasilitasi,” kata Sultan HB X. 

Sementara itu, Ketua Projek Tandas Bawah Tanah Wintawan Alka Putranto berkata tandas itu juga dilengkapi dengan eskalator bagi orang kurang upaya.

Tandas yang telah diuji termasuk eskalator untuk orang kurang upaya. 

Sumber: Suara TV