Mengapa Pasport Hanya Ada 4 Warna Di Dunia? Ini Sebabnya


Bagi anda yang sering melawat negeri orang sama ada untuk pelancongan atau urusan kerja, pasti tidak asing lagi dengan pasport. Namun, tahukah anda bahawa cuma ada 4 warna pasport di dunia ini?

Di mana-mana negara yang anda tuju dan dari mana-mana anda berasal, pasti pasport yang anda miliki adalah salah satu dari 4 warna ini, iaitu biru, hijau, merah atau hitam.

Walaupun tidak ada peraturan warna pasport rasmi, negara mengikuti peraturan ini ketika mereka bentuknya.

Organisasi Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO), yang berfungsi untuk menentukan prinsip perjalanan udara, menunjukkan bahawa negara menggunakan font, saiz dan font khas untuk dokumen rasmi seperti pasport.

Memang terdapat beberapa aspek mandatori ID antarabangsa ini. Salah satu contohnya adalah bahan pembuat pasport yang mesti dibuat dari bahan yang lentur agar tidak mudah mengecut..

Koper salah satu perlengkapan berwisata yang sering didiskon di pameran wisata.
Pasport juga harus mudah dibaca oleh mesin yang mempunyai suhu minus 10 – 50 darjah Celsius. Pengilang pasport juga harus menahan kelembapan relatif antara 5 hingga 95 peratus.

Menurut Anthony Philbin, ketua pegawai komunikasi ICAO, tidak ada peraturan khusus mengenai warna penutup (muka hadapan) pasport .

Warna pasport bukan hanya dipilih secara rawak. Kebanyakan negara masih memilih menggunakan warna merah dan hijau yang mudah.

Warna gelap bukan sahaja kelihatan lebih formal tetapi juga membuat pasport menjadi tidak mudah kotor.

Sumber: Suara TV