Mengharukan! Anak Laung Azan Setiap Hari Di Samping Ayahnya Yang Koma


Berita dan video mengenai adik bongsunya, Raden Nabil Zakiyudin R Zakariya, 11, atau mesra dipanggil Nabil yang melaungkan azan sebagai satu usaha menyembuhkan bapanya menarik perhatian orang ramai yang mahu menyampaikan bantuan kepada keluarga berkenaan.

Nabil selalu mengumandangkan Azan setiap hari di samping ayahnya yang koma.

Ayahnya, Zakariya R Abdul Hamid (51) koma setelah kemalangan jalan raya sejak tiga tahun lalu..

Dia mengalami kemalangan ketika pulang dari kerja di Petaling Jaya.

Nabil selalu berdoa dan  melaung azan agar ayahnya pulih dengan cepat.

“Yang saya harapkan sekarang ialah ayah saya pulih dan menjalani hidup yang normal.”

“Saya tidak akan berhenti melaung azan dan berdoa dan membaca Al-Quran untuk menyembuhkan bapa,” kata Nabil.

Walaupun ayahnya tidak dapat bercakap dan bergerak, tetapi matanya sudah cukup untuk memperkuat semangat Nabil.


Nabil yang bercita-cita menjadi pendakwah berharap ayahnya segera pulih sehingga dia boleh berdoa kepada para jamaah ke masjid dengannya.

“Saya mahu ayah saya sembuh dengan cepat dan menemani saya untuk berdoa di masjid setiap hari seperti dahulu.”

“Saya rindu untuk solat berjemaah dengan ayah saya,” kata budak lelaki itu.

Nabil juga merayu kepada semua orang untuk berdoa agar bapanya menjadi sihat tidak lama lagi.

“Dulu saya selalu ke masjid bersama ayah untuk solat berjemaah.”

“Ayah berpesan jika solat jemaah di masjid, Allah SWT menggandakan 70 kali pahala berbanding solat sendirian,” katanya.

Nabil juga berkata selepas ayahnya kemalangan, ia sudah tiga tahun tidak nyenyak tidur malam untuk menjaga ayahnya agar hos oksigen tidak tercabut.

“Saya perlu berkorban untuk ayah demi menjaga dia.”

“Saya akan mengambil alih tugas menjaga ayah saya selepas waktu malam, dengan memberi makan setiap 12 jam dan 4 pagi,” kata Nabil.

Semoga Allah segera memberi kesihatan kepada ayah Nabil.

Sumber: Suara TV