Op Lavish 2, SPRM Kedah Tahan Dua Lagi Terlibat Kes Pemalsuan Permit Kerja


ALOR SETAR - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) negeri Kedah menahan dua lagi individu disyaki terlibat ‪kes rasuah membabitkan permit kerja ekspatriat dan profesional warga asing bernilai jutaan ringgit dalam Op Lavish 2 di sini semalam.

Sumber SPRM negeri menyatakan, suspek yang berusia 38 dan 49 tahun itu merupakan isteri dan kakak kepada suspek utama berusia 38 tahun yang ditahan dalam Op Lavish 1 pada Mei tahun lepas.

“Isteri suspek yang merupakan seorang pengarah syarikat dan kakaknya seorang pegawai kerajaan ditahan di pejabat masing-masing hari ini (Rabu).

“Hasil siasatan lanjut mendapati suspek utama menggunakan akaun bank isteri dan kakaknya itu untuk menyembunyikan wang dipercayai hasil kegiatan haram itu,” katanya memetik Utusan Online.

Tambahnya, kedua-dua suspek ditahan bagi membantu siasatan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan Dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001 (Akta 613).

Jelas beliau, ketiga-tiga mereka akan didakwa di Mahkamah Alor Setar dan Butterworth, Pulau Pinang, hari ini dan esok.

Dalam Op Lavish 1 awal Mei lalu, lima termasuk pegawai imigresen ditahan berhubung kes rasuah, antaranya meluluskan pas ekspatriat pengambilan pekerja mahir dan profesional yang melibatkan 339 permohonan dengan 18,626 pas diluluskan sejak 2015. - Kedahnews.com