Pendakwah Asal Sungai Petani, Ustaz Murtadha Yusof Meninggal Dunia


ALOR SETAR - Pendakwah terkenal, Ustaz Murtadha Yusof meninggal dunia pada jam 12.30 tengah hari di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Taiping, selepas lebih seminggu bertarung nyawa akibat terlibat dalam kemalangan jalan raya, 4 Januari lalu.

Berita itu dikongsi oleh Ustaz Mohammad Yaakub Yusra, yang memuat naik status di Facebook miliknya, sebentar tadi.

Menurut kenyataan itu, jenazah dibawa balik ke Kampung Bakar Kapur dan di kebumikan di Masjid Penghulu Him di Sungai Petani, Kedah.


Menurut Ustaz Mohammad Yaakub, kelmarin, Allahyarham Ustaz Murtadha terpaksa ditidurkan untuk merehatkan paru-parunya selepas beberapa kali berlaku penurunan oksigen dan dilaporkan bakal menjalani rawatan lanjut, Isnin depan.

“Keadaan Ustaz Wadi Annuar yang dirawat di Hospital Permaisuri Bainun, Ipoh menunjukkan tanda-tanda positif,” katanya.

Pada 4 Januari lalu, empat guru agama termasuk seorang tokoh penceramah terkemuka, Mohamad Wadi Annuar Ayub atau dikenali Ustaz Wadi Anuar cedera apabila kereta dinaiki mereka terbabas dalam kemalangan di Kilometer 200.9 Lebuhraya Utara Selatan.

Dalam kejadian jam 7 petang, kesemua mangsa yang menaiki kereta jenis Nissan Grand Livina dipercayai terbabas ke bahu jalan, menyebabkan dua daripada mereka cedera parah, manakala dua lagi cedera ringan.

Selain Ustaz Murtadha Yusof dan Ustaz Wadi Annuar, dua lagi individu dalam kenderaan terbabit adalah Ustaz Hambali Zulkifli dan ayah kepada Ustaz Murtadha.

Keempat-empat mangsa ditempatkan di Unit Rawatan Rapi, Hospital Taiping, di mana Ustaz Murtadha tidak sedarkan diri dan mengalami pendarahan dalam otak.

Sumber: Sinar Online