Ajinomoto Bangunkan Teknologi Sel Induk


BIASANYA, rata-rata daripada kita akan mengaitkan Ajinomoto sebagai syarikat pemakanan.

Tak salah, tetapi ramai yang tidak menyedari betapa banyak penyelidikan saintifik yang telah dilakukan Ajinomoto terutamanya dalam bidang sel stem.

Sel stem adalah “sel induk” badan yang diambil daripada darah tali pusat dan mempunyai kebolehan yang unik untuk replikasi dan mengkhusus menjadi sel jenis lain dalam badan kita.

Darah tali pusat bertanggungjawab untuk menjana semula darah dan sel sistem imun badan.

Pada tahun 2006, Prof. Shinya Yamanaka telah membuat satu kajian yang mengubah dunia sains selama-lamanya.

Dua tahun sebelum memenangi Hadiah Nobel, Yamanaka telah memulakan sebuah organisasi yang dinamakan CiRA atau Pusat Penyelidikan dan Aplikasi Sel iPS, dengan misi menggunakan sel iPS untuk terapi perubatan baru.

Yamanaka telah mengubah sel tikus dewasa menjadi sel IPS atau sel stem pluripoten untuk kajian awalnya sebelum melakukan dengan sel manusia setahun kemudian.


Sel iPS merupakan sel induk yang berpotensi untuk menghasilkan sel atau tisu yang diperlukan oleh tubuh untuk memperbaikinya. Seperti semua sel stem, sel stem iPS juga dapat diperbaharui secara sendirinya, bermakna ianya boleh mencipta lebih banyak salinan sel secara automatik.

Persekitaran yang tepat untuk membiakkan sel disebut media kultur, yang merupakan campuran antara asid amino, vitamin, glukosa, lemak, faktor-faktor pertumbuhan, dan sejumlah kecil mineral yang penting untuk perkembangan sel.

Di tahun 2010, Shinya Yamanaka membuat suatu program yang disebut Cira, Pusat Penyelidikan dan Penerapan Sel IPS, dengan misi menggunakan sel IPS untuk terapi baru dalam dunia perubatan. Yang dikembangkan hari ini ialah StemFit®. StemFit® adalah medium budaya dengan kualiti dan prestasi yang tinggi. Proliferasi sel dalam media kultur StemFit® mempunyai kadar pertumbuhan yang tinggi. Ini bukan sahaja membuat kajian lebih cekap, tetapi juga lebih berkesan dari segi kos.


Kejayaan luar biasa ini bermakna, secara teori, saintis tidak lagi perlu untuk mengumpul sel stem dari embrio atau cuba mendapatkannya dari dalam tubuh manusia. Sebaliknya, kita boleh menghasilkan sendiri sel iPS tersebut!

Garis Panduan Institut Kesihatan Nasional Amerika Syarikat menyatakan bahawa, “Penyelidikan yang melibatkan sel-sel pluripoten manusia menjanjikan rawatan baru dan penawar yang mungkin untuk banyak penyakit dan kecederaan, termasuk penyakit Parkinson, diabetes, penyakit jantung, sklerosis, luka bakar dan kecederaan saraf tunjang.”

Ini bermakna, sel iPS ini merupakan teknologi terkini dalam perubatan regeneratif yang mampu ‘mencambahkan’ semula tisu, sel atau organ yang terjejas akibat penyakit kepada yang baru!

Yang lebih membanggakan, penemuan menakjubkan ini juga telah melayakkan Yamanaka dan untuk memenangi anugerah Nobel bagi sumbangannya dalam bidang fisiologi dan perubatan pada tahun 2012.

Jadi, apa kaitan Ajinomoto dengan inovasi sel iPS ini?

Ajinomoto Co. telah menggunakan kepakarannya dalam asid amino untuk membangunkan bidang farmaseutikal selama lebih dari 60 tahun. Pada tahun 1956, Ajinomoto Co menjadi syarikat pertama di dunia yang menghasilkan kristal asid amino untuk keperluan infus, produk nutrisi enteral, dan bahan-bahan farmaseutikal.

Tambahan pula, Ajinomoto Co membangunkan satu siri pemakanan elemental (elemental) dan ubat lain. Jadi Ajinomoto Co sememangnya merupakan rakan kongsi yang sesuai untuk mengembangkan media kebudayaan untuk Cira.

Sebagai peneraju dunia dalam penyelidikan dan pengeluaran asid amino, Ajinomoto Co.telah dipilih oleh Yamanaka untuk projek usahasama penyelidikan sel iPS ini.

Satu lagi inisiatif menarik di CiRA adalah projek untuk menjana dan menyimpan inventori sel iPS yang mempunyai kemungkinan tinggi untuk diterima oleh badan pesakit yang memerlukan.

Memandangkan salah satu halangan terbesar kepada ubat regeneratif menggunakan sel iPS adalah kos dan masa yang diperlukan untuk menghasilkan sel iPS dari sel somatik, menjadikan stok ini tersedia untuk institusi penyelidikan dunia dan juga hospital, sekaligus dijangka akan mempunyai impak positif yang besar dalam dunia perubatan. - Kedahnews.com