CAP Gesa Haramkan 'Shock Chewing Gum'


GEORGE TOWN – Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa kerajaan mengharamkan ‘shock chewing gum’ iaitu sejenis alat mainan kejutan elektrik yang boleh membahayakan pengguna terutama kanak-kanak.

Presidennya, SM Mohamed Idris berkata tinjauan yang dilakukan oleh CAP mendapati produk itu dijual dengan harga hanya RM6 satu dan ia boleh dibeli di pasar malam serta kedai jualan alat permainan.

“Bentuknya seakan gula-gula getah jenis Wrigley’s dan kepingannya (gula-gula getah) itu menjulur ke luar untuk ditarik, apabila seseorang menariknya (kepingan gula-gula getah) ia akan mencetuskan suis yang menghantar arus elektrik melalui tangan mangsa dan orang berkenaan akan merasa kejutan elektrik melalui tangannya.

“Berdasarkan tinjauan kami juga mendapati alat permainan itu turut terdapat dalam bentuk pen dan pistol mainan dan mereka yang menggunakan pen atau memetik picu pistol itu akan merasa kejutan elektrik,” katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Beliau berkata alat permainan itu mampu mencederakan mangsa kerana mereka yang terkena kejutan elektrik akan mengalamai kesakitan malah arus berkenaan juga berbahaya kepada mereka yang mempunyai masalah kesihatan.

Mohamed Idris berkata berikutan itu, pihaknya menggesa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) supaya mengambil tindakan segera dengan merampas serta mengharamkan semua produk permainan seperti itu yang dijual di pasaran kerana ia hanya membawa keburukan.

Beliau berkata berdasarkan pemerhatian pihaknya juga mendapati alat permainan yang diimport dari luar negara itu tidak mempunyai logo MC iaitu pematuhan standard daripada KPDNKK yang diwajibkan bagi setiap produk permainan sebelum ia boleh dipasarkan kepada pembeli.

Beliau berkata pihaknya juga pelik bagaimana alat permainaan berbahaya yang boleh menyebabkan seseorang mengalami trauma dan kesakitan akibat kejutan elektrik itu boleh dijual secara terbuka di kedai sekitar Pulau Pinang dan pihak berkuasa tidak mengambil sebarang tindakan.

“Alat permainan seperti itu telah diharamkan di beberapa daerah di Amerika Syarikat kerana ia memberi kesan terutama kepada kerosakan saraf tangan…jadi CAP mengesa kerajaan kita turut mengharamkannya berikutan kesannya lebih teruk jika seseorang mangsa itu turut mempunyai masalah kesihatan,” katanya. – BERNAMA