Durian Mengandungi Kolesterol? Hanya Mitos


Durian mengandungi sebatian antioksidan, seperti kafein, anthocyanin, dan quercetin; dan mineral penting.

Segelintir peminat durian takut makan durian kerana mereka berfikir bahawa buah berduri ini mengandungi kolesterol.

Bagaimanapun, ia ditolak oleh Dr Diana Suganda SpGK, pakar pemakanan dari Hospital Pondok Indah.

Melalui mesej elektronik yang diterima Kompas, Sabtu (27/1/2018), Diana memaparkan bahawa kandungan gizi dalam 100 gram dalam buah durian adalah tenaga sebanyak 147 kalori, lemak 5,33 gram, protein 1,47 gram, karbohidrat 27 gram, dan kolesterol 0 miligram.

“(Jadi) tidak benar, buah ini tidak mengandungi kolesterol,” katanya.

Selain menjadi sumber karbohidrat, lemak, serat, dan protein yang baik; Diana juga berkata bahawa durian adalah buah yang sarat zat pemakanan dan mempunyai kandungan vitamin yang melimpah, iaitu vitamin C, kalium, asid amino triptofan, asid folik, asid pantonetat, thiamin, riboflavin, niacin dan B6.

Sebenarnya, kira-kira 100 gram durian dapat memenuhi 32 peratus keperluan vitamin C harian orang dewasa.

Durian juga mengandungi sebatian antioksidan, seperti kafein, anthocyanin, dan quercetin; dan mineral penting, seperti besi, kalsium, magnesium, sodium, zink, dan fosforus.

Walau bagaimanapun, disebabkan oleh kandungan kalori yang tinggi, dinasihatkn untuk mengehadkan jumlah durian yang dimakan.

Saiz hidangan disyorkan oleh pakar pemakanan ini adalah 100 gram durian atau sekitar dua bidang durian bulat kecil untuk orang yang tidak mempunyai masalah kesihatan.

“Bagaimanapun, hati-hati bagu durian yang besar, satu sfera sahaja boleh menjadi 200-300 gram. Perlu dibuat kiraan kalori, “katanya.

Sementara itu, orang yang cuba menurunkan berat badan dan orang yang mempunyai gastrik perlu berfikir dua kali jika anda ingin makan durian.

“Pada perut, durian akan mengalami penapaian dan menghasilkan alkohol yang tinggi. Pesakit gastrik atau ulser tidak boleh memakannya dalam kuantiti yang banyak, “kata Diana.

Sumber: Suara TV