Kementerian Yakin Kemampuan Wanita Jadi Guru Disiplin


ALOR SETAR - Kementerian Pendidikan tidak mempunyai sebarang keraguan terhadap kemampuan golongan wanita untuk memikul tanggungjawab sebagai guru disiplin seperti mana yang dilaksanakan oleh guru lelaki.

Menurut menterinya, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, sama ada di bandar atau luar bandar, kementerian tidak melihat isu gender sebagai sesuatu yang perlu dipolemikkan jika masing-masing mampu menjalankan tugas dengan baik.

“Kementerian mengakui wujudnya kekurangan guru disiplin dalam kalangan guru lelaki dan perkara itu berpunca daripada jumlah kemasukan ke Institut Pendidikan Guru (IPG) dan universiti tempatan yang dimonopoli pelatih wanita.

“Di IPG, jumlah pelatih wanita mencecah sehingga 70 peratus dan bersandarkan jumlah itu, sudah tentu kita berdepan masalah kekurangan guru lelaki untuk menjalankan tugas tersebut,” katanya memetik Utusan Online.

Beliau membuat kenyataan demikian dalam sidang akhbar ketika menghadiri kenduri kesyukuran di pekarangan Masjid ar-Rayyan, Felda Bukit Tembaga di sini, semalam.

Jelasnya, kerjasama dijalinkan bersama pihak berkuasa termasuk polis, Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) serta Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) turut membantu guru-guru disiplin di negara ini untuk menjalankan tugas dengan lebih efisien. -Kedahnews.com