ALOR SETAR - Panorama Langkawi Sdn Bhd, pengendali sistem kereta kabel Langkawi SkyCab di sini, akan menjalankan siasatan menyeluruh bagi mencari punca kegagalan sistem hingga membuatkan lebih 1,000 pelancong terkandas, semalam.
Menurut anggota lembaga Panorama Langkawi Datuk Azizan Noordin, walaupun kegagalan sistem gelangsar telah dikenal pasti sebagai punca perkhidmatan kereta kabel itu tergendala, namun siasatan terperinci melibatkan bahagian-bahagian kabel akan dilaksanakan bagi memastikan perkara tidak diingini berulang pada masa depan.
"Kami akan menjalankan pemeriksaan (untuk mengetahui punca kegagalan sistem)," katanya kepada pemberita selepas melawat pelancong terkandas awal pagi ini.
Berdasarkan kiraan terakhir, sebanyak 1,048 pelancong dan 78 kakitangan syarikat kereta kabel terkandas kira-kira tujuh jam sebelum berjaya diselamatkan secara berperingkat antara 9 malam hingga 12 tengah malam tadi.
Menurut sumber, insiden itu dilaporkan bermula pada 5.48 petang sehingga menjejaskan sistem kereta kabel itu dikatakan yang terburuk pernah berlaku sejak ia mula diperkenalkan sebagai produk pelancongan Langkawi pada 2002.
Jelas Azizan, yang juga ketua pegawai eksekutif Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA), berkata pasukan teknikal Panorama Langkawi mula menggerakkan sistem secara manual kira-kira 9 malam untuk membolehkan 88 pelancong yang terkandas dalam 16 gondola diturunkan ke stesen pangkalan.
Beliau berkata penggerak manual yang hanya dibenarkan untuk pergerakan minimum kereta kabel itu mampu menurunkan beberapa pelancong hingga stesen pertengahan sambil memberi alternatif kepada pihaknya mendapatkan alat ganti untuk dipasang bagi memulihkan sistem sepenuhnya.
"Seluruh sistem berjaya dipulihkan kira-kira 11 malam bagi membolehkan kita mula memindahkan semua pelancong dan kakitangan yang terkandas," katanya memetik Bernama.
Beliau berkata kejadian itu turut menguji keberkesanan pasukan pengurusan krisis di pulau itu, yang antara lain melibatkan Jabatan Bomba dan Penyelamat, Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan beberapa badan bukan kerajaan.
Tambah beliau, pasukan Bomba dan Penyelamat telah bergabung dengan unit teknikal Panorama Langkawi dengan mendaki lebih 600 meter sebelum tiba ke stesen tengah kereta kabel, iaitu sebagai alternatif pertama untuk membawa bahagian gantian gelangsar yang gagal.
Azizan berkata di stesen pangkalan, pihaknya mengedarkan makanan dan minuman serta tuala sejuk kepada pelancong yang berjaya tiba bertujuan memberi kesegaran kepada mereka bagi pengolahan haba kerana berada di dalam gondola untuk masa yang lama.
Sementara itu, PDRM menerusi Ketua Polis Daerah Langkawi, ACP Che Ghazali Che Awang turut menyediakan dua bas polis bagi membantu membawa mangsa pulang ke penginapan masing-masing.
"Selain itu, Anggota Dewan Undangan Negeri Kuah (Nor Saidi Nanyan) dan wakil Cina Langkawi (Datuk Chen Lai Ping) juga berada di lokasi kejadian bagi menenangkan hati mangsa dan sebahagian besar pelancong dari China," ujarnya.
Beliau berkata bantuan itu juga melibatkan penginapan tambahan dan mengatur tiket penerbangan untuk pelancong yang terlepas penerbangan pulang disebabkan kejadian itu.
"Alhamdullilah, cuaca baik dengan keadaan angin rendah juga memudahkan operasi memindahkan semua pelancong dan kakitangan," katanya. - Kedahnews.com