VIDEO: Rezeki Bertambah Lepas Video Panggil Kambing Pulang Tular


BESERI - Sejak video kepakarannya memanggil kambing ternakannya pulang ke kandang tular di media sosial, rezeki penggembala muda, Ahmad Zaidi Abdul Basher, 25, semakin bertambah.

Menurutnya, permintaan daging kambing semakin meningkat terutamanya pada musim kenduri.

“Alhamdulillah, syukur dengan rezeki yang ALLAH SWT bagi, lepas tular hari tu, ramai yang telefon order (pesan) nak kambing.

“Ada juga sesetengah pelanggan yang nak daging siap masak. Selalu kalau bahagian masak, tok (Sharifah Darus, 67) dan tok wan (Lebai Ibrahim Lebai Musa, 68) yang urus, saya tolong sikit-sikit ja,” katanya.

Ahmad Zaidi berkata, dia juga sering dihubungi orang ramai yang berminat mempelajari cara menternak kambing, menjaga pemakanan dan juga mengatasi penyakit haiwan berkenaan.

“Ada yang WhatsApp dan ada yang mai kandang terus, saya tak ada masalah nak berkongsi ilmu, saya cerita apa yang saya tau dan berdasarkan pengalaman saya,” katanya.

Menurutnya, dia juga akan menambah kira-kira 20 kambing jantan jenis bebiri pada Mac ini.

“Ada kawan-kawan yang nak jual, jadi saya beli, boleh la ambil untuk sembelih kenduri, akikah dan sebagainya,” katanya.

Katanya, dia juga kini dalam proses memohon peruntukkan di bawah Program Agropreneur Muda, Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

“Saya ada mohon peruntukkan kira-kira RM20,000 untuk menambah baik kandang dan juga mendapatkan kambing induk.

“Saya memang target sekurang-kurangnya ada 100 induk, dan sekarang masih lagi jauh untuk capai sasaran tu, sebab tu harap sangat permohonan ini diluluskan,” katanya yang turut dibantu saudaranya, Mohammad Redzuan Shah, bagi kerja-kerja di kandang.

Ahmad Zaidi berkata, biarpun menerima tawaran untuk bekerja di beberapa agensi, namun dia terpaksa menolak.

“Saya kurang minat sebab fokus saya sekarang adalah untuk kembangkan projek dan penternakan saya, hati saya ada di sini,” katanya.

Sebelum ini, Sinar Harian melaporkan, satu rakaman video mengenai kebolehan seorang anak muda memanggil kambing ternakannya pulang ke kandang tular di media sosial dan menjadi sebutan ramai.

Rakaman video Ahmad Zaidi yang tular di facebook itu mendapat lebih 300,000 tontonan dan dikongsi hampir enam grup di facebook.

Rata-rata netizen memuji sikap kumpulan kambing berkenaan yang dianggap bijak dan mendengar arahan tuannya.

Sumber: Sinar Harian