Ingin Popular Di YouTube, Wanita Dipenjara 6 Bulan


CHICAGO – Hakim di Minnesota menjatuhkan hukuman enam bulan penjara ke atas wanita kerana menembak mati teman lelakinya dalam aksi ngeri yang diharapkan menjadi tular.

Monalisa Perez, 20, ibu kepada dua anak, percaya teman lelakinya, Pedro Ruiz, dilindungi buku tebal ketika menembak mangsa pada jarak dekat Jun lalu di depan ramai orang yang melihat aksi itu.

Ruiz, 22, mati di tempat kejadian. Perez menerima perjanjian dengan pendakwa raya Disember lalu dan mengaku bersalah kepada tuduhan membunuh tanpa niat.

Hakim Jeffrey Remick mengikut saranan perjanjian pengakuan yang dicadangkan dalam hukuman, dan membenarkan Perez menjalani hukuman penjara dalam 10 hari pertambahan selama tiga tahun.

Beliau layak menghabiskan tiga bulan terakhir hukumannya dalam tahanan di rumah dan menjadi subjek dalam pemerhatian selama 10 tahun.

Perez dan Ruiz merakamkan aksi ngeri itu untuk saluran YouTube mereka yang menyiarkan video kehidupan seharian mereka dan kegemaran memperdayakan orang lain.

Ruiz meyakinkan Perez supaya menembaknya dalam jarak 0.30 meter dengan pistol Desert Eagle .50 kaliber sambil dia memegang buku setebal 3.8 sentimeter di dadanya.

Ruiz, yang berharap menjadi terkenal di internet, memberikan Perez sebuah buku lain dengan kesan peluru di sebelah dan tiada tanda menunjukkan peluru itu tembus, sebagai bukti rancangannya akan berjaya, kata polis. - Kedahnews.com