Ismail Izzani Jelas Cerita Sebenar Tak Ambil SPM


BAGI majoriti pelajar di bangku persekolahan, peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) adalah penentu masa depan mereka untuk melanjutkan pelajaran di peringkat yang lebih tinggi.

Benar, SPM bukanlah penentu segalanya, peperiksaan itu boleh digunakan sebagai batu loncatan untuk pelajar menuntut ilmu di menara gading dan hanyalah permulaan kepada perjalanan hidup seseorang individu.

Minggu lalu, keputusan peperiksaan SPM telah dikeluarkan dan beberapa artis meningkat naik mendapat keputusan yang membanggakan dalam peperiksaan itu.

Namun, terdapat desas-desus yang mengatakan penyanyi baharu, Ismail Izzani tidak mengambil peperiksaan itu dan turut diakui oleh ibunya sendiri, Suliza Salam.

Kini, Ismail tampil menjelaskan situasi sebenar mengapa dia tidak mengambil peperiksaan yang diduduki oleh majoriti rakyat Malaysia yang bersekolah itu.

Jelasnya, dia akan terus melanjutkan pelajaran di sebuah kolej swasta dalam jurusan komunikasi dan akan menduduki peperiksaan awal yang disediakan kolej tersebut.

“Sejujurnya saya bukan seorang yang suka belajar. Jadi, saya ambil keputusan untuk tidak menduduki SPM seperti rakan yang lain.

“Saya sudah berbincang dengan ibu bapa dan mereka juga bersepakat serta setuju untuk saya terus melanjutkan pelajaran di kolej swasta.

“Untuk masuk kolej itu tidak memerlukan keputusan SPM tapi hanya melalui satu peperiksaan awal,” katanya memetik  mStar Online.

Tambahnya, walaupun tidak mempunyai minat belajar yang sama seperti rakan-rakan sebayanya, dia bukanlah sengaja untuk tidak menduduki SPM, sebaliknya keputusan itu diambil setelah dia terlambat mendaftar namanya.

Dia yang hanya belajar dari rumah (home schooling) sejak usia 16 tahun tidak sempat mendaftar namanya bagi menduduki SPM dan kini masih belum pasti bila masa yang sesuai untuk dia sambung belajar.

“Keputusan ini dibuat pun disebabkan saya tidak sempat daftar untuk ambil SPM tahun lalu.

“Sepatutnya tarikh akhir untuk daftar bulan Mac. Tapi saya dapat tahu masa bulan Mei.

“Saya belum pasti lagi bila waktu yang sesuai untuk sambung belajar. Yang pastinya, bukan dalam masa terdekat,” jelasnya.


Sementara itu, penyanyi yang mula menempa nama dalam industri muzik tanah air kira-kira setahun yang lalu melalu lagu Sabar itu baru sahaj melancarkan single ketiganya berjudul Luar Biasa.

Ujarnya, single berkenaan dicipta khas untuk peminat yang tidak jemu menyokongnya sejak dia mula menapak dalam bidang muzik ini.

“Alhamdulillah, single terbaru saya dah pun dilancarkan beberapa hari yang lalu dan mendapat sambutan.

“Lagu ini saya cipta memang khas buat peminat yang menyokong karier saya sejak mula lagi,”

Video muzik lagu tersebut kini telah hampir 1.5 juta tontonan dan menduduki tangga kedua dalam carta Trending di YouTube. – Kedahnews.com