Lawatan Bermakna PM Ke Jerlun Selasa Ini, Bawa Khabar Gembira Kepada Para Petani


Kedatangan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak  ke Jerlun, Kedah Selasa depan tentunya amat dinanti-nanti oleh  penduduk di kawasan itu termasuk seluruh pesawah.

Mungkin ada lagi perkhabaran gembira untuk rakyat Kedah, khasnya golongan pesawah, penoreh dan petani di seluruh negara.

Mengikut acara lawatan, Perdana Menteri akan merasmikkan Majlis Pelancaran Bantuan Khas Pesawah Peringkat Kebangsaan bertempat di Pusat Pertumbuhan Desa Sungai Korok, Alor Biak yang terletak di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Ayer Hitam.

DUN itu diwakili oleh Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), Datuk Seri Mukhriz Mahathir, yang juga Pengerusi Pakatan Harapan Kedah.

Kunjungan Najib selaku Pengerusi Barisan Nasional (BN) ke Parlimen Jerlun itu tentunya membawa makna besar kepada penduduk dalam parlimen itu, apata lagi masa pilihan raya umum hampir tiba.

Namun yang penting para pesawah akan menerima bantuan khas RM600 untuk tiga bulan sekaligus seperti mana yang dijanjikan kerajaan dalam Bajet 2018 tahun lalu.

Bagi pesawah Kedah bantuan RM200 sebulan sebanyak tiga kali itu akan memanfaatkan 57,000 pesawah di kawasan Lembaga  Kemajuan Pertanian Muda (MADA) di negeri ini dan Perlis.

Pengerusi MADA, Datuk Othman Aziz sebelum ini menyatakan  bantuan tersebut diberikan kepada pesawah sementara menunggu hasil tuaian, bertujuan meringankan beban mereka  untuk menyara keluarga dalam tempoh tersebut.

Bantuan bulanan seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri dalam pembentangan Bajet 2018 dapat memberi manfaat kepada lebih 200,000 petani seluruh negara dan melibatkan kos keseluruhan  berjumlah RM150 juta. - Kedahnews.com