Lebih Banyak Jalan Berturap Getah Diharap Dapat Dibina


KUALA LUMPUR – Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi berharap agar kesemua pembinaan jalan raya di seluruh negara selepas ini termasuk Lebuh Raya Pan Borneo diwajibkan menggunakan campuran getah bagi membantu memaksimumkan penggunaan getah yang dikeluarkan pekebun kecil negara, seterusnya menstabilkan harga komoditi berkenaan.

Timbalan Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Datu Nasrun Datu Mansur berkata berdasarkan kajian pihaknya, setiap kilometer jalan berturap getah akan menggunakan sebanyak 4.2 tan metrik getah.

“Kajian kita sudah selesai dan kita harap Jabatan Kerja Raya akan mewajibkan semua jalan raya seluruh Malaysia ini akan menggunakan getah. Ini kesannya amat baik kepada pekebun-pekebun kecil yang menghasilkan getah, alangkah besarnya penggunaan getah sekiranya Lebuh Raya Pan Borneo itu menggunakan getah,” katanya pada persidangan Dewan Rakyat, di sini kelmarin.

Beliau nerkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Datuk Fauzi Abdul Rahman (PKR-Indera Mahkota) yang ingin tahu sama ada jalan berturap getah dirancang dibina secara lebih meluas pada masa hadapan.

Bagaimanapun Datu Nasrun berkata, keputusan untuk membina jalan berturap getah ini terserah kepada Kementerian Kerja Raya kerana pihaknya hanya bertanggungjawab dalam menjalankan kajian.

Sementara itu, Datu Nasrun berkata pada tahun 2017, China merupakan destinasi eksport terbesar getah asli negara iaitu sebanyak 870,000 tan yang merupakan 73 peratus daripada 1.194 juta tan, jumlah eksport negara pad atahun itu.

“China bukan sahaja pengimport terbesar getah asli Malaysia, malahan turut merupakan negara pengguna getah asli terbesar dunia yang menggunakan hampir 40 peratus daripada jumlah keseluruhan penggunaan getah asli dunia,” katanya menjawab soalan asal Datuk Othman Abdul (BN-Pendang) yang ingin tahu negara pembeli getah terbesar dari Malaysia.

Katanya, kementerian bersama Lembaga Getah Malaysia dan Majlis Promosi Eksport Getah Malaysia (MREPC) serta peserta industri secara aktif mengadakan misi dagangan dan teknikal bagi mempromosikan getah Malaysia dan barangan getah untuk mengembangkan syer pasaran Malaysia di pasaran-pasaran antarabangsa yang berpotensi seperti Iran.

Beliau berkata pada masa ini, Malaysia membekal kira-kira 5.5 peratus daripada jumlah pengeluaran getah dunia.

Dalam pada itu, beliau berkata Malaysia dengan kerjasama negara-negara pengeluar utama lain seperti Thailand dan Indonesia sentiasa bekerjasama melalui Majlis Getah Tiga Pihak Antarabangsa (ITRC) dalam usaha menstabilkan harga getah ke tahap yang lebih baik untuk dinikmati oleh para pekebun kecil getah di negara ini.– Bernama