Pemilihan Calon BN Kali Ini Paling Teliti, Kata Hishammuddin


DUNGUN  - Pemilihan calon daripada Barisan Nasional (BN) yang akan bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) nanti adalah yang paling teliti pernah dilakukan oleh pucuk pimpinan parti.

Naib presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata sehingga kini senarai calon masih lagi menjadi misteri dan pengerusi BN Datuk Seri Najib Razak serta timbalannya Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi sedang meneliti calon-calon berkenaan mengikut kriteria yang ditentukan parti.

"Perdana menteri (Najib) yang akan umumkan senarai calon-calon pada masa yang sesuai...sekarang PM dan timbalan perdana menteri (Ahmad Zahid) selaku pucuk pimpinan parti sedang meneliti nama-nama calon.

"Saya tidak pernah melihat PM (yang juga presiden Umno) membuat persiapan begitu teliti...ini kerana kita mengambil kira semua perkara termasuk sentimen di peringkat bahagian atau cawangan dan bagaimana penerimaan rakyat terhadap calon itu.

"Jadi kita berharap apabila diumumkan calon nanti maka sokonglah calon berkenaan sebagaimana ikrar kita, termasuklah tidak sabotaj calon bagi memastikan kemenangan BN pada PRU14 nanti," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Jentera Pilihan Raya BN Parlimen Dungun di Kampung Seberang Pintasan, di sini hari ini.

Turut hadir, pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri merangkap menteri besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman dan pengerusi BN Dungun, Datuk Din Adam.

Hishammuddin turut menarik perhatian kepada jentera pilihan raya agar terus bersatu padu dan melipatgandakan usaha mendekati rakyat kerana mereka yang akan menentukan nasib parti pada PRU14 kelak.

"Cuma saya nak ingatkan gerakan dan semangat sahaja tidak cukup jika tiada kesedaran untuk kita meletakkan parti di depan berbanding kepentingan diri sendiri.

"Saya mahu jentera di Dungun ini akan menjadi antara yang terkuat dan menjadi contoh kepada jentera di bahagian lain," katanya. ― Bernama