Tempe Bakal Jadi Status Warisan UNESCO Pada 2021


JAKARTA – Tempe telah dicadangkan untuk diangkat status sebagai warisan budaya Pertubuhan Pendidikan, Saintifik, Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) menjelang tahun 2021 kelak.

Berita gembira tersebut diumumkan Ketua Forum Indonesia, Membuat Astawan sambil menjelaskan bahawa tempe memang wajar diiktiraf sejajar sebagai warisan budaya kebangsaan di negara terbesar rantau Asia tenggara itu.

“Kami sangat bersyukur apabila tempe telah diiktiraf Kerajaan Indonesia sebagai warisan budaya kebangsaan pada Oktober tahun lalu. Ia secara tidak langsung telah meyakinkan kami untuk mencadangkannya kepada UNESCO.

“Ini bagi mendapatkan pengiktirafan peringkat antarabangsa diperakui badan yang berpangkalan di Paris, Perancis itu pada 2021 depan,” jelas Astawan ketika ditemuramah majalah berpengaruh tempatan Tempo baru-baru ini.

Beliau malahan berasa yakin melalui pengiktirafan status tersebut setentunya akan menarik lebih ramai golongan muda untuk bereksperimen dan mula berfikiran lebih inovatif dalam mempelbagaikan masakan berasaskan tempe.

“Ini dapat disaksikan sejak batik diiktiraf oleh pihak UNESCO pada tahun 2009 lepas, apabila semakin ramai generasi muda seluruh dunia berminat untuk menggayakan fesyen tekstil ini dalam pelbagai acara,” jelas Astawan.

Beliau berharap agar semakin ramai generasi muda berminat menikmati hidangan tempe yang turut dihidangkan di hotel terkemuka, kapal terbang waima turut diterima di negara asing seperti Jepun, Britain dan Amerika Syarikat.

“Pihak kami malahan telah menyediakan bukti kukuh untuk menyokong pencalonan produk makanan tersebut seperti kisah tempe yang turut popular diceritakan dalam Hikayat Centhini pada abad ke-16 lalu,” jelas beliau lagi.

Astawan menjelaskan bahawa warga Indonesia memang berupaya untuk menghasilkan tempe yang berkualiti tinggi setanding dengan piawaian bertaraf antarabangsa bahkan produk kering itu turut dieksport ke pelbagai negara.

“Langkah pembuatan memang ringkas namun agak rumit memenuhi piawaian ditetapkan. Kami berusaha perbaiki kaedah seperti pemakaian sarung tangan dan kuali tahan karat demi memastikan tahap kebersihan,” jelasnya.

Pensyarah di Universiti Katolik Widya Mandala, Agustinus Ngadiman menjelaskan bahawa tempe memang berhak mendapat pengiktirafan bagi warisan budaya berikutan daripada sejarah kewujudannya yang telah lama diperakui.

“Tempe sering digunakan sebagai satu simbol tradisi. Di Yogyakarta dan Sleman, tempe sering disajikan bersama nasi tumpeng yang merupakan hidangan istimewa nasi kuning berbentuk tiga segi ketika acara khas,” jelasnya.

Ngadiman juga berharap pihak pemerintah Indonesia terus aktif untuk mendukung pengeluaran tempe sebagai contoh dengan meningkatkan produksi kacang soya tempatan sekali gus mengurangkan kadar pengimportan.

Kini, hanya 30 peratus daripada kacang soya adalah hasil usaha petani tempatan. Tempe merupakan makanan asal masyarakat Jawa dan rekod sejarah mendedahkan ia mula dibuat sejak abad ke-16.

Sumber – Agensi