Bot Pelarian Rohingya Ditahan Maritim Dekat Langkawi


ALOR SETAR – Pasukan penguatkuasa laut telah berjaya mengesan serta menahan sebuah bot kayu yang memuatkan seramai 56 orang pelarian Rohingya berdekatan sebuah pulau di Langkawi, semalam.

Pengarah Maritim Wilayah Utara, Laksamana Pertama Maritim Rozali Mohd Said berkata, bot tersebut membawa 19 lelaki dewasa, 17 perempuan dewasa, 12 kanak-kanak perempuan dan lapan kanak-kanak lelaki .

“Bot itu dikesan pada 9.10 pagi di Pulau Nyior Setali oleh aset-aset Maritim Malaysia, Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan PPM (Pasukan Polis Marin) yang telah ditugaskan membuat rondaan bersama sejak kelmarin,” katanya dalam satu kenyataan memetik Bernama.

Tambahnya, seusai penahanan pihak Maritim Malaysia telah memberi bantuan awal seperti makanan, minuman serta perubatan yang diperlukan.

"Bot itu telah diiring ke Jeti Kuala Kedah untuk diserahkan kepada Jabatan Imigresen Kedah bagi proses selanjutnya,” katanya.

Difahamkan, pelarian Rohingya itu sebelum ini telah berlindung di Koh Lanta, sebuah pulau di Wilayah Krabi, selatan Thailand Ahad lepas sebelum meneruskan perjalanan ke sini.

Pada Isnin lepas, Gabenor Krabi, Lt Kol Kittobodee Prawit sebagai berkata kumpulan pelarian itu telah diberikan makanan, pakaian dan bahan bakar sebelum dibenarkan meneruskan perjalanan mereka pada sebelah tengahari hari yang sama.

Kemasukan terbesar pelarian Rohingya ke pulau peranginan ini berlaku pada 2015 apabila 486 orang pelarian itu tiba di sini menaiki dua bot kayu yang turut dinaiki 672 pendatang tanpa izin dari Bangladesh. - Kedahnews.com