Terpaksa Bedah Sinus Sebab Milo? Doktor Kata 'No Milo' Sampai Bila-Bila


SEJAK semalam, tersebar di media sosial perkongsian seorang individu mendakwa masalah penyakit sinus yang dihadapinya berpunca dari minuman Milo.

Menerusi postingnya, lelaki dikenali sebagai Nafyamran mendakwa tabiatnya yang gemar mengambil minumam malt coklat itu menyebabkan masalah sinus yang dihadapinya semakin kronik sehingga terpaksa menjalani pembedahan.

“Ramai tanya pasal milo semalam, sorry tak dapat nak balas semua. Terima kasih yang doakan in Shaa Allah hari ni dah discharge.

“Firstly, sinus ni makin worst sebab pemakanan. Makanan manis dan berkarbohidrat salah satu punca utama sinus.


“Why Milo? terkejut atau tak, jawapan doktor adalah Milo minuman paling teruk sekali. Doktor keep mention no milo in your life. Milo adalah minuman yang zero koko dan penuh dengan gula,” katanya menerusi  perkongsian di laman Instagram.

Menurut Nafyamran, dia dimaklumkan oleh doktor bahawa kandungan gula yang tinggi dalam minuman koko itu menyebabkan paras gula dalam darahnya meningkat dan ini sekaligus menyebabkan penglihatannya kabur sehingga 90 peratus.

“Mata secara tiba-tiba kabur 80 peratus atau 90 peratus pada jam 4 pagi. Kemudian terus jadi merah dalam kawasan bulat, antara sebab utama adalah penyakit sinus yang kini menyerang mata saya.

“Bila kita minum minuman koko dan penuh dengan gula, darah naik, air mata, air liur, hingus semua ada glucose, germ suka glucose jadi kuman pun cepat merebak.

“Dalam kes aku ni, seriously aku mengaku memang fans Milo. Tiap hari minum Milo, kadang-kadang bergelas dalam sehari.

“Hari yang aku warded, before tu aku minum Milo ais kepal dan Milo panas. Itu yang makin teruk. Doktor kata sinus aku memang terus, aku je tak tahu,” katanya lagi.

Difahamkan, kos pembedahannya yang dijalankan ke atasnya juga bukannya sedikit, iaitu sekurang-kurangnya menelan belanja RM20,000 di sebuah hospital yang tidak dinyatakan.

Dalam pada itu, netizen di media sosial juga turut melahirkan kebimbangan di mana khabar angin yang sebelum ini mendakwa produk minuman coklat kegemaran ramai itu mengadungi kadar gula tinggi pernah pernah dibangkitkan oleh seorang lelaki.

Sehingga kini posting daripada individu itu mendapat perkongsian dan liputan luas sehingga ke media Indonesia. - Kedahnews.com