Janji Besar Dari PH, Tetapi Mana Dananya?


Salah satu perkara yang paling menyedihkan dalam pilihan raya umum ini adalah kurangnya perdebatan dan analisis ke dalam dasar ekonomi kerajaan dan pembangkang. Walaupun terdapat ramai pengkritik BN dan pendekatan ekonominya, perkara yang sama tidak dibuat terhadap PH.

Jun Wong, dalam catatannya baru-baru ini untuk The Star, bercakap tentang keperluan untuk tadbir urus dan bagaimana ia akan memberi kesan kepada kehidupan kita. Dalam analisis ringkas ini, saya akan melihat ke dalam PH dan apa yang dijanjikannya. Dengan berbuat demikian, saya sebenarnya bimbang tentang perbelanjaan bajet, pendapatan dan defisit.

PH bercakap tentang menghapuskan GST, dengan mendakwa ia merupakan penyebab utama masalah ekonomi kita. Sebagai gantinya, ia merancang untuk melaksanakan SST.

GST pada masa ini menghasilkan kira-kira RM44 bilion. Ini akan meningkat pada asas tahunan apabila barangan dan perkhidmatan digunakan oleh penduduk yang lebih besar dan juga kenaikan harga.

SST, menurut analisis, akan menghasilkan RM16.5 bilion – kekurangan sebanyak RM27.5 bilion.

Pembangkang membuat beberapa janji lain juga. Berikut adalah kos mereka:

1. Hak EPL - RM1 bilion;
2. Menaikkan gaji minimum dengan subsidi kos RM250 - RM75 juta;
3. Mereka yang melebihi 60 tahun akan dibayar RM150 - RM420 juta jika mengikut angka 2.8 juta orang pada 2016; RM495 juta jika mengikut angka 3.3 juta orang pada 2017;
4. Elaun perubatan asas RM500 untuk kumpulan B40 - RM1.35 bilion;
5. Pembayaran royalti ke Malaysia Timur - Pendapatan semasa ialah RM16.5 bilion. Menurut Penang Monthly, royalti adalah sebanyak RM3.5 bilion. Ini meningkat empat kali ganda dalam manifesto pembangkang kepada RM14 bilion - kurang RM10.5 bilion untuk hasil persekutuan;
6. Pas RM100 untuk pengangkutan awam untuk kumpulan B40 - RM270 juta;
7. Penghapusan hutang Felda - RM5 bilion mengikut Malaysiakini;
8. Penghapusan kos tol - Ong Kian Ming menyatakan bahawa Tony Pua pada tahun 2009 menganggarkan bahawa kerajaan perlu mengeluarkan RM1.4 bilion untuk membeli semula konsesi Lebuhraya LDP, dan itu hanya LDP;
9. Pengekalan kos BR1M - ini tidak tetap dan sukar untuk dikira;
10. Memotong duti eksais ke atas kereta import di bawah 1,600cc untuk pembeli kali pertama;
11. Menyediakan satu juta rumah mampu milik dalam tempoh 10 tahun - sekali lagi, tiada kos untuk kedua-dua item di atas tetapi jika perumahan mampu milik ditetapkan pada RM200,000, satu juta rumah akan sama dengan RM200 bilion;
12. Mengembalikan 50% daripada RM129 bilion kepada Sarawak dan Sabah - RM65 bilion;
13. Meningkatkan kos penjagaan kesihatan - RM49.45 bilion;
14. Menangguhkan pinjaman pelajar - pada tahun 2017, pinjaman pelajar berjumlah RM4.8 bilion dan masih meningkat.
Sekiranya kita mengkaji dasar-dasar ini, tidak ada pembiayaan sebenar yang berkaitan dengan mereka. Kosnya tinggi, dan adalah menyedihkan bahawa tidak ada wartawan yang melakukan lebih banyak kajian untuk meneliti kesan janji PH terhadap ekonomi Malaysia.

Oleh itu, untuk meminjam kata dari Jun Wong sekali lagi, bagaimanakah ini baik untuk tadbir urus negara apabila terdapat begitu banyak perbelanjaan yang tidak didanai dan potensi liabiliti masa akan datang yang perlu ditanggung oleh generasi muda dan akan datang?

Link asal artikel:
http://www.freemalaysiatoday.com/category/opinion/2018/05/02/big-promises-from-ph-but-wheres-the-funding/

Sumber: FMT