Tsunami Melayu Tidak Mungkin Berlaku, Johor Kekal Kubu Kuat UMNO: Penganalisis


Tulisan asal oleh:
Justin Ong, Channel News Asia, 4 Mei 2018

JOHOR: Tanggapan tentang "tsunami Melayu" - kata kunci dalam pilihan raya Malaysia yang akan datang - adalah "keterlaluan dan tidak realistik", dan tidak mungkin berlaku di Johor meskipun kehadiran pembangkang yang menceroboh di sana, kata penganalisis politik pada Jumaat (4 Mei).

Negeri selatan itu adalah tempat kelahiran dan benteng tradisi parti komponen utama Barisan Nasional (BN) - Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO).

Sejak 2004, parti politik terbesar Malaysia itu secara konsisten mengekalkan 15 hingga 16 daripada 26 kerusi parlimen, dan 32 hingga 33 daripada 56 kerusi negeri di Johor.

Parti pembangkang, bagaimanapun, telah melakukan serangan dalam tempoh yang sama: melangkah dari satu kepada lima kerusi Parlimen, dan dari 4 kepada 15 kerusi negeri antara tahun 2008 dan 2013.

Pada 2015, Pengerusi Parti Tindakan Demokratik (DAP) Johor Liew Chin Tong mencipta istilah "tsunami Melayu" untuk meramal pengundi Melayu yang bangkit menentang UMNO dan BN pada pilihan raya ke-14 negara itu, yang akan diadakan pada 9 Mei ini.

Tetapi dalam tampoh berkempen, ketua menteri Johor, Khaled Nordin dan calon UMNO yang bertanding di negeri ini telah menyatakan bahawa tsunami itu "tidak akan berlaku".

"MEREKA AKAN DIGULINGKAN"

Pencabar mereka, secara semula jadi, mengatakan sebaliknya.

Pengerusi Parti Keadilan Rakyat (PKR) Johor Hassan Abdul Karim, percaya bahawa pengundi Melayu kini bersedia untuk mendengar dan menerima pembangkang.

Che Zakaria Salleh dari Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM), parti serpihan UMNO yang dipengerusikan oleh bekas Perdana Menteri bertukar pemimpin pembangkang, Mahathir Mohamad, berkata keinginan untuk perubahan telah muncul sebagai tema di kawasan yang dikunjunginya.

"Malah di tempat-tempat yang dianggap sebagai kawasan UMNO, rakyat berada di belakang kita," kata Zakaria, yang akan bertanding menentang Khaled untuk kerusi DUN Permas. "Inilah masanya. Mereka akan digulingkan."


Zakaria yang juga merupakan bekas UMNO, salah seorang daripada mereka yang kemudiannya mengikuti jejak timbalan perdana menteri ketika itu, Muhyiddin Yassin keluar dari parti itu selepas mengkritik Perdana Menteri Najib Razak atas dana negara 1MDB.

"Anda dapat melihat bahawa Bersatu terdiri daripada sekitar 90 peratus daripada bekas ahli UMNO," katanya kepada Channel NewsAsia. "Perbezaannya ialah prinsip kami."

"Bersatu pasti dapat mencuri sokongan dari UMNO," kata Rashaad Ali dari Sekolah Pengajian Antarabangsa S Rajaratnam (RSIS). "Tetapi sama ada itu cukup untuk menang masih tidak jelas."

"TIDAK BOLEH DICAPAI"

Rashaad meramalkan bahawa walaupun sokongan untuk BN di Johor akan dikurangkan - berikutan trend dalam dua pilihan raya lalu - pakatan pembangkang Pakatan Harapan (PH) akan kekurangan beberapa kerusi untuk dapat membentuk kerajaan negeri.

"Tiga belas kerusi tambahan (untuk mendapat majoriti) adalah satu permintaan yang besar, dan calon yang berkredibel juga kurang," katanya. "Tsunami Melayu seolah-olah tidak dapat dicapai di negeri ini."

Mustafa Izzuddin dari ISEAS-Yusof Ishak Institute berkata Johor boleh diharapkan untuk kekal sebagai kubu kuat UMNO.

Beliau mengakui Bersatu sebagai kelebihan untuk PH dan "3M" Muhyiddin, Mahathir dan anak lelakinya “Mukhriz” sebagai "rahmat politik" - tetapi masih tidak mencukupi untuk membuat peralihan besar dalam undi Melayu.

"Ini kerana Barisan dan, khususnya, UMNO mempunyai jentera berasaskan ‘telah cuba dan telah uji’ untuk memastikan bahawa majoriti undi Melayu, terutama di kawasan luar bandar, kekal dengan gabungan pemerintah," kata Mustafa.

Link asal artikel:
https://www.channelnewsasia.com/news/asia/malay-tsunami-unlikely-to-happen-johor-to-remain-umno-stronghold-10203900