Dira Abu Zahar Tanding MT UMNO, Bukan Ketua Puteri


KUALA LUMPUR – Exco Puteri UMNO, Dira Abu Zahar menegaskan bahawa beliau tidak pernah mengeluarkan kenyataan sama ada bertanding atau tidak bagi jawatan Puteri UMNO.

Jelas Dira, segala spekulasi yang timbul sebelum ini sama ada di media sosial atau di media cetak hadir dari pihak lain dan bukan kenyataan daripadanya.

Dalam masa sama, Dira ingin menghentikan spekulasi dengan mengumumkan bahawa beliau akan bertanding untuk jawatan Majlis Tertinggi UMNO.

“Ini merupakan kenyataan pertama daripada Puteri UMNO dan kerana sebab itu mana-mana rakan yang bertanya, saya akan beritahu tunggu kepimpinan umumkan.

“Hari ini beberapa nama disebut untuk bertanding di tempat berbeza dan saya nak tekankan saya akan bertanding di Majlis Tertinggi dengan izin,” katanya seperti dipetik Sinar Harian.

Dira berkata demikian ketika ditemui pihak media selepas menghadiri Mesyuarat Exco Puteri UMNO di Menara Dato’ Onn, di sini, kelmarin.

Minggu lalu, kecoh di media sosial dan juga portal berita bahawa Dira akan bertanding untuk memegang jawatan Ketua Puteri UMNO yang kemudiannya dinafikan beliau.

Dalam pada itu, Dira berkata, kepimpinan Puteri telah mengumumkan supaya terdapat kelonggaran serta pengecualian dari segi syarat tempoh keahlian untuk bertanding dalam pemilihan parti kali ini.

Ujarnya, kelonggaran tersebut diberikan bagi memberi ruang kepada lebih ramai golongan muda untuk bertanding memandangkan ramai di antara mereka yang cemerlang dan menunjukkan potensi yang baik.

“Jika UMNO masih menetapkan ikut perlembagaan ikut tempoh, saya percaya Puteri UMNO akan cuba menyelesaikan sekiranya perlu itu terpulang kepada mereka.

“Saya akur dan boleh berkongsi hingga setakat itu dan akhirnya biarlah Majlis Tertinggi dan Puteri UMNO dan ketua sayap selesaikan,” jelasnya.

Sementara itu, Ketua Puteri UMNO, Datuk Mas Ermieyati Samsudin berkata beliau akan mempertimbangkan semula untuk bertanding dalam pemilihan parti kali ini.

Ahli Parlimen Masjid Tanah itu berkata, sejak mengumumkan tidak bertanding, beliau menerima banyak rayuan dan desakan supaya mempertimbangkan semula keputusannya itu. 

Sumber: MYNEWSHUB.CC/EZ