Jalan Di Taman Nilam Kulim Teruk, Undang Bahaya


KULIM - Lebih 700 penduduk Taman Nilam di  sini memohon supaya laluan alternatif di situ dinaiktarafkan untuk keselesaan pengguna.

Pengerusi Surau Taman Nilam, Rashid Mohd Yusof berkata keadaan laluan alternatif itu sangat teruk dan membahayakan kepada pengguna terutama pelajar sekolah kerana dipenuhi lopak serta lubang.

Menurutnya, laluan itu sudah menjadi jalan utama penduduk kerana jaraknya lebih pendek dan berdekatan dengan semua lokasi termasuk sekolah serta hospital.

“Sudah lebih 10 tahun jalan ini wujud, semua penduduk guna laluan ini walaupun keadaannya teruk.

“Bukan apa laluan ini lebih dekat dengan sekolah, hospital dan pekan. Budak-budak nak ke sekolah naik basikal juga lebih dekat tapi bahaya disebabkan lubang.

“Jaraknya hanya sejauh 200 meter saja untuk ke laluan utama lain iaitu Taman PKNK dan Taman Hi-Tech,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, penduduk taman juga telah mengambil inisiatif sendiri dengan membuat kutipan wang untuk menurap jalan yang berlubang di situ.

“Sudah lebih empat kali kami kutip duit dari penduduk untuk turap jalan di situ. Tapi tak tahan lama, bila hujan turun tar itu habis di bawa air dan jalan kembali berlubang,” katanya.

Selain itu, Roslee Amir Hamzah, 46 berkata banyak kemalangan telah berlaku dan kenderaan mengalami kerosakan akibat keadaan jalan di situ.

“Nak buat macam mana ini saja jalan yang lebih dekat, nak kena lalu juga lah walaupun teruk. Banyak sudah kemalangan berlaku apabila kenderaan mereka masuk ke dalam lubang terutama penunggang motosikal.

“Kenderaan juga habis rosak, sebulan atau dua bulan sekali kena hantar ke bengkel. Ini amat memberi tekanan kepada kami ,” katanya.

Tambahnya, penduduk berharap pihak yang terlibat dapat membantu menaiktaraf laluan ini dengan segera kerana sudah lama menunggu.

“Kami pernah adakan pertemuan dengan Majlis Perbandaran Kulim (MPKK) tapi dimaklumkan ia adalah tanah persendirian. Tapi kami mohon juga sekiranya ia boleh dinaiktaraf untuk kemudahan serta keselesaan semua,” katanya.

Sumber:Sinar Online