Kadir Jasin Akan Disiasat Kerana Fitnah Agong Belanja Mewah


Ketua Media dan Komunikasi, Majlis Penasihat Negara, Datuk A. Kadir Jasin akan disiasat di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia kerana membuat fitnah berhubung perbelanjaan Yang di-Pertuan Agong.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata, pihak polis setakat ini telah menerima tiga laporan mengenai perkara itu.

“Kami telah membuka kertas siasatan selepas menerima dua laporan polis di Lembah Klang dan satu di Kelantan yang dibuat oleh badan bukan kerajaan (NGO),” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Ops Selamat 13/2018 semalam.

Menurut Mohamad Fuzi, pihak polis akan menjalankan siasatan terlebih dahulu sebelum menyerahkan hasil siasatan kepada Timbalan Pendakwaraya untuk tindakan seterusnya.

A. Kadir yang juga bekas Ketua Pengarang Kumpulan NST  di dalam blognya menulis mengenai perbelanjaan mewah Sultan Muhammad V iaitu sebanyak RM257 juta dalam tempoh 16 bulan.

Sementara itu Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut membidas kenyataan  Kadir yang juga  ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PPBM kerana membuat kritikan itu  tanpa memberi peluang kepada Institusi Raja-Raja Melayu untuk memberi respons..

Menurut Anwar, walaupun hak untuk menyuarakan pandangan perlu dihormati, wartawan veteran itu perlu menunjukkan penghormatan dan ketertiban dalam hal ini.

Artikel Kadir berhubung peruntukan kerajaan kepada Yang di-Pertuan Agong menunjukkan rasa tidak hormat beliau kepada institusi Raja.



Sumber- MalaysiaGazette