Lelaki Hidap Kanser Otak Dari Baling Tak Mampu Nak Berubat, Mohon Bantuan


BALING - Kanser otaknya semakin membesar selepas keluarganya tidak dapat menghantarnya ke hospital bagi mendapatkan rawatan susulan.

Siti Hajar Abd Razak, berkata, abangnya Mat Basarudin Abdul Razak,45, yang mengidap kanser tahap empat tidak dapat dihantar ke hospital kerana masalah kewangan yang dihadapi.

Menurutnya, Mat yang telah menderita penyakit itu sejak hampir lima tahun lalu telah menjalani pembedahan pada pertengahan 2017 di bahagian kiri kepala.

“Selepas bedah, pihak Hospital Pulau Pinang sudah bagi tarikh rawatan susulan, tetapi keluarga tak mampu hantar ke sana kerana masalah kewangan waktu tu.

“Lama kelamaan kanser berhampiran tempat dibedah semakin besar,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di kediamannya, Kampung Charok Bemban, semalam.

Katanya, kos keperluan Mat kini ditanggungnya dengan menggunakan pendapatan kerja kilang selain bantuan kewangan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) daerah Baling.

“Dalam sebulan, keperluan susu ialah lima tin. Setin harganya RM94.90. Lampin pula sehari abang pakai empat keping. Duit bantuan JKM, tak cukup nak tampung semua ni.

“Dalam rumah ni ada 11 orang campur mak ayah dan adik perempuan serta abang yang sudah kahwin. Tapi cuma saya kerja kilang, abang dan suami adik ambil upah kampung,” katanya.

Tambahnya, setiap enam bulan, tiub cuci kahak berharga RM180 juga perlu ditukar.

Sementara itu, jiran, Mohd Tarmiji Mohd Zain,47, berkata, kisah keluarga itu telah ditularkannya di media sosial dengan harapan mendapat perhatian pihak berwajib dan rakyat Malaysia.

“Saya buat macam ni atas dasar simpati dan tanggungjawab terhadap jiran sendiri.

“Harap-harap dapatlah pesakit ini dibantu, lagipun pendapatan keluarga itu hanya bergantung kepada Siti Hajar yang bekerja kilang,” katanya.

Sumber: Sinar Online