Lima Lokasi Kemalangan Di Kedah Dikenal Pasti


ALOR SETAR - Polis Kedah mengenal pasti lima lokasi hitam kerap berlaku kemalangan di Lebuhraya Utara Selatan perlu diberi perhatian serius dalam Op Selamat sempena Aidilfitri bermula 8 Jun hingga 22 Jun depan.

Ketua Jabatan Pencegahan Jenayah dan Keselamatan Komuniti, Senior Asisten Komisioner, Dr Zainal Abidin Sabtu berkata, lokasi blackspot ataupun hitam berkenaan dikenal pasti di lima daerah.

Menurut Zainal Abidin, antara daerah dikenal pasti ialah Kota Setar, Kuala Muda, Kubang Pasu, Pendang dan Bandar Baharu.

“Dua laluan di Kuala Muda, iaitu KM109.4 Lebuhraya Utara Selatan dan KM83.3 Lebuhraya Utara Selatan dikenal pasti sebagai kawasan hitam.

“Manakala, KM46.5 Lebuhraya Utara Selatan adalah lokasi hitam di Kota Setar, KM20 Lebuhraya Utara Selatan (Kubang Pasu), KM 63.1 Lebuhraya Utara Selatan (Pendang) dan KM171.3 Lebuhraya Utara Selatan Arah Utara (Bandar Baharu,”katanya.

Beliau berkata sedemikian selepas Majlis Pelancaran Op Selamat 13 sempena Hari Raya  Aidilfitri  2018  peringkat Kontinjen Kedah di perkarangan Pekan Rabu, di sini, semalam.

Turut hadir, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah, Senior Asisten Komisioner Mior Faridalathrash Wahid.

Sehubungan itu, menurutnya, seramai 3,800 anggota dan pegawai polis serta agensi luar terlibat dalam Op Selamat 13/2018, iaitu seminggu sebelum dan seminggu selepas Aidilfitri itu.

Zainal Abidin berkata, anggota terlibat dalam Op Selamat berkenaan akan ditempatkan di lima lokasi kerap berlaku kemalangan di Lebuhraya Utara Selatan tersebut.

Katanya, pihaknya juga akan memberi tumpuan dengan melakukan rondaan di 18 lokasi dikenal pasti sebagai kawasan panas dan mewujudkan 11 pondok statik di lokasi terlibat.

Beliau berkata, antara lokasi panas  ialah KM8 Jalan Alor Setar-Kangar, Jalan Ayer Hangat, Jalan Kobah-Titi Haji Idris, Jalan Sungai Petani-Alor Setar dan Jalan Batas Paip.

Menurutnya, langkah berkenaan dilaksanakan demi meminimumkan kemalangan jalan raya ketika musim perayaan, malah orang awam diseru untuk mengutamakan keselamatan, berhati-hati dan mematuhi peraturan.

Sumber: Sinar Online