LZNK Sedia Kaunter Bayar Zakat Fitrah Pandu Lalu


ALOR SETAR - Perkhidmatan kaunter pandu lalu Lembaga Zakat Negeri Kedah (LZNK) yang diperkenalkan tahun lepas mendapat sambutan baik dari orang ramai.

Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) LZNK, Syeikh Zakaria Othman berkata, perkhidmatan kaunter dibuka di Menara Zakat di Jalan Telok Wanjah, di sini, mendapat sambutan luar biasa.

Katanya, orang awam menyambut baik perlaksanaan perkhidmatan kaunter berkenaan memandangkan mereka boleh terus membuat bayaran zakat fitrah tanpa turun dari kenderaan masing-masing.

“Ada yang menaiki kereta yang membuat bayaran dengan melalui kaunter itu, malah ada datang dengan menaiki motosikal demi membuat bayaran zakat fitrah itu.

“Malah, kutipan zakat meningkat dengan sistem bayaran zakat secara dalam talian yang diperkenalkan demi memudahkan urusan orang ramai,”katanya.

Syeikh Zakaria berkata, kadar zakat fitrah ditetapkan kekal RM7 seorang seperti tahun lepas, bagaimanapun bayaran zakat fitrah secara gandaan mengikut jenis beras turut diperkenalkan tahun ini.

“Selain bayaran zakat fitrah RM7, kita juga memberi pilihan kepada orang ramai untuk membayar zakat mengikut kemampuan masing-masing, iaitu beras Super Import bernilai RM14 dan beras Basmathi bernilai RM21,” katanya.

Sumber: Sinar Online