Skandal REE: Penduduk Kampung, NGO Gesa Kerajaan Persekutuan Ambil Tindakan Segera


ALOR SETAR - Beberapa wakil penduduk kampung di sekitar Hutan Simpan Bukit Enggang di Sik, Kedah menggesa tindakan segera diambil oleh Kerajaan Persekutuan untuk menyiasat sepenuhnya skandal kecurian nadir bumi (REE) di kawasan tersebut.

Wakil-wakil berkenaan berkumpul bersama Pertubuhan Alam Sekitar Sejahtera (Grass) Kedah, Sahabat Alam Malaysia (SAM), dan Pertubuhan Pelindung Khazanah Alam Malaysia (PEKA) turut menegaskan kemungkinan berlaku jenayah melanggar undang-undang di sebalik penerokaan REE di situ.

Penasihat Grass, Mohd Sobri Romlee mendakwa, pada Januari 2020, Sanusi mengumumkan lesen penerokaan bagi syarikat asing untuk mengambil unsur bumi dari negeri ini, dan pada September tahun lalu, seorang individu ditahan berhampiran tapak perlombongan itu kerana menjalankan aktiviti haram.

"Individu itu, warga China, didenda RM630,000 dan kerajaan sepatutnya menyiasat bagaimana seseorang individu itu berjaya membayar sejumlah besar untuk menyelesaikan kompaun itu," katanya yang dipetik dari media baru-baru ini.

Tegas Sobri, REE yang berada di Bukit Enggang adalah sumber bumi negeri Kedah dan negara, serta tidak wajar diberikan akses kepada warga asing untuk meneroka sesuka hati dan tidak menghiraukan perundangan di negara ini.

Beliau turut meluahkan rasa kesal terhadap Menteri Besar Kedah, Dato' Seri Muhammad Sanusi Mod Nor yang juga merupakan Ahli Dewan Undangan kawasan tersebut, telah mengumumkan MoU dengan sebuah syarikat swasta yang baharu ditubuhkan dan sebuah lagi syarikat dari negara China untuk kerja-kerja penerokaan di kawasan tersebut.

“Bulan lepas, Sanusi sekali lagi mengumumkan pemeteraian MOU antara Jangka Bakat Mineral Sdn Bhd dan Xiamen Tungsten Co Ltd, untuk kerja-kerja penerokaan di negeri ini dan beliau menyatakan minatnya terhadap REE sambil tidak mengambil berat tentang isu alam sekitar di negeri ini,” katanya.

Seorang wakil penduduk kampung, Zulkifly Hassan, 54, berkata, sekiranya perlombongan itu sah dari sudut perundangan, syarikat itu tidak perlu melibatkan warga asing tanpa izin untuk melakukan kerja itu.

“Mereka (warga asing) berkelakuan seperti samseng dan kehadiran mereka boleh mengancam keselamatan dan keselamatan penduduk tempatan termasuk penduduk kampung,” katanya kepada media.

Menurut Zulkifly, kegiatan perlombongan itu telah berlarutan sejak beberapa tahun lalu, dan penduduk kampung telah membuat laporan kepada polis, Jabatan Perhutanan negeri dan Jabatan Alam Sekitar, namun tiada tindakan diambil.

Menurut mereka, aktiviti perlombongan yang dijalankan di situ berkemungkinan menyalahi undang-undang kerana tiada Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) diperoleh sebelum ini.



Seramai 52 suspek telah ditahan kerana disyaki menjalankan aktiviti berkaitan REE dalam satu operasi penguatkuasaan di kawasan tersebut, namun Sanusi meminta agar tiada spekulasi ditimbulkan dan membiarkan pihak berkuasa menjalankan siasatan.

Katanya, adalah tidak adil untuk mengaitkan Kerajaan Negeri dengan skandal kecurian REE berkenaan ekoran tiada bukti sahih dan  jelas.

Mantan Adun Jeneri, Mahadzir Abdul Hamid, yang hadir pada demonstrasi itu turut melahirkan rasa kecewanya terhadap Sanusi mengendalikan perkara itu.

“Bagaimana Sanusi, selaku MB dan Adun Jeneri, boleh kata dia tidak tahu tentang perlombongan haram di Bukit Enggang?

"Saya terkejut bahawa wakil rakyat yang menggunakan isu itu sebagai bahan kempen pada PRU ke-14 kini diam mengenainya," katanya, pelik dengan sikap Menteri Besar Kedah itu.

Pada Oktober tahun lalu, bekas Menteri Tenaga dan Sumber Asli, Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata operasi menumpaskan kegiatan sindiket yang melakukan perlombongan haram REE di Sik, Kedah menyelamatkan negara daripada kemungkinan kerugian berbilion ringgit.

"Jika dibiarkan (aktiviti lombong haram NR-REE), ia mungkin mengakibatkan kecurian berbilion ringgit bahan ini," katanya.

Takiyuddin berkata, Jabatan Perhutanan Negeri Kedah menahan seorang warga China di tempat kejadian dan menyita peralatan perlombongan pada 28 September lalu.

Ketika tangkapan dibuat di kawasan hutan terpencil, katanya Jabatan Perhutanan Negeri Kedah turut menemui pelbagai NR-REE bernilai jutaan ringgit.

Wakil-wakil penduduk kampung dan para NGO berkenaan mengadakan demonstrasi aman baru-baru ini turut mendesak agar Kerajaan Perpaduan yang diketuai Perdana Menteri, Dato' Seri Anwar Ibrahim segera campur tangan dalam skandal tersebut. - Kedahnews.com